Läsnäolosta sisällöntuotantoon : sosiaalisen median strategia Miesten kansalaistalo Mattilalle
Martti, Marja-Riitta (2015)
Martti, Marja-Riitta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510075
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin Miesten kansalaistalo Mattilan työntekijöiden mielipiteitä ja toiveita Mattilan sosiaalisen median käytölle. Työntekijöiltä selvitettiin myös millaisia riskejä he näkevät sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyössä selvitettiin myös Mattilan resurssit sosiaalisen median käytölle. Tuloksena syntyi sosiaalisen median strategia Miesten kansalaistalo Mattilalle.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kahta Mattilan työntekijää sekä entistä Mattilan työntekijää, joka nykyään toimii katto-organisaation järjestösihteerinä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Sosiaalisen median strategian mukaan Mattila käyttää kanavina Facebookia, Mattilan blogia sekä omaa Twitter-tiliään. Facebookissa viestitään pääosin kävijälähtöisesti ja pyritään tavoittamaan myös potentiaaliset Mattilassa kävijät, blogissa tuotetaan sisältöä sidosryhmille, kävijöille ja potentiaalisille kävijöille ja Twitterissä keskitytään verkostoitumiseen sidosryhmien kanssa. Sosiaalisen median strategia räätälöitiin Mattilalle haastattelujen ja tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Myös kirjoittajan omia kokemuksia sosiaalisen median maailmasta hyödynnettiin strategiaa suunnitellessa. Strategia sisältää käytännön vinkkejä sosiaalisen median käyttöön sekä suunnitelman sosiaalisen median liikenteen seuraamisesta.
Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin kahta Mattilan työntekijää sekä entistä Mattilan työntekijää, joka nykyään toimii katto-organisaation järjestösihteerinä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin.
Sosiaalisen median strategian mukaan Mattila käyttää kanavina Facebookia, Mattilan blogia sekä omaa Twitter-tiliään. Facebookissa viestitään pääosin kävijälähtöisesti ja pyritään tavoittamaan myös potentiaaliset Mattilassa kävijät, blogissa tuotetaan sisältöä sidosryhmille, kävijöille ja potentiaalisille kävijöille ja Twitterissä keskitytään verkostoitumiseen sidosryhmien kanssa. Sosiaalisen median strategia räätälöitiin Mattilalle haastattelujen ja tutkimuskirjallisuuden pohjalta. Myös kirjoittajan omia kokemuksia sosiaalisen median maailmasta hyödynnettiin strategiaa suunnitellessa. Strategia sisältää käytännön vinkkejä sosiaalisen median käyttöön sekä suunnitelman sosiaalisen median liikenteen seuraamisesta.