Simulaation käyttö keuhkoembolian ja sydämen vajaatoiminnan hoidon opetuksessa sairaanhoitajaopiskelijoille
Kantola, Simo (2015)
Kantola, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073991
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kaksi simulaatiotilannetta Laurea Lohjan sairaanhoitajaopiskelijoille sisätautien opetukseen. Opinnäytetyö oli osa Laurea Lohjan Terveystorin-hanketta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Laurea Lohjan simulaatioympäristöä simulaatiotilanteiden avulla.
Simulaatio tarkoittaa todellisuuden jäljittelyä, jossa korostuu kokemuksellinen oppiminen. Keuhkoemboliassa eli keuhkoveritulpassa keuhkovaltimo tai sen haara tukkeutuu aiheuttaen erilaisia oireita. Sydämen vajaatoiminta ei ole itsenäinen sairaus, vaan sen taustalla on aina jokin verenkiertoelimistöä kuormittava sairaus.
Simulaatiotilanteiden aiheina olivat keuhkoembolia ja sydämen vajaatoiminta. Simulaatiotilanteet suunniteltiin ja rakennettiin teoriatiedon pohjalta. Ne pidettiin kahden päivän aikana sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle Laurea Lohjan Terveystori–luokassa. Simulaatiotilanteet koostuivat alkuvaiheen teoriaosuudesta, toimintavaiheesta ja jälkipuinnista. Lopuksi haastateltiin kuusi simulaatioon osallistunutta opiskelijaa.
Simulaatiotilanteiden arvioinnissa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastattelutuloksien mukaan simulaatiot koettiin tärkeinä ja kehittävinä. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että simulaatio-opetuksesta oli selvää hyötyä keuhkoembolian ja sydämen vajaatoiminnan hoidon opetuksessa.
Kehittämisideoina tuli esille simulaatioiden lisääminen opetukseen jatkossa entistä enemmän ja samojen simulaatioiden toistaminen. Tarkkailijoiden roolit ja jälkipuinti simulaatiossa koettiin tarpeellisena ja oppimista tukevana. Jatkotutkimusaiheina voisi olla, miten eri roolit simulaatiotilanteessa vaikuttavat oppimiseen.
Simulaatio tarkoittaa todellisuuden jäljittelyä, jossa korostuu kokemuksellinen oppiminen. Keuhkoemboliassa eli keuhkoveritulpassa keuhkovaltimo tai sen haara tukkeutuu aiheuttaen erilaisia oireita. Sydämen vajaatoiminta ei ole itsenäinen sairaus, vaan sen taustalla on aina jokin verenkiertoelimistöä kuormittava sairaus.
Simulaatiotilanteiden aiheina olivat keuhkoembolia ja sydämen vajaatoiminta. Simulaatiotilanteet suunniteltiin ja rakennettiin teoriatiedon pohjalta. Ne pidettiin kahden päivän aikana sairaanhoitajaopiskelijaryhmälle Laurea Lohjan Terveystori–luokassa. Simulaatiotilanteet koostuivat alkuvaiheen teoriaosuudesta, toimintavaiheesta ja jälkipuinnista. Lopuksi haastateltiin kuusi simulaatioon osallistunutta opiskelijaa.
Simulaatiotilanteiden arvioinnissa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin, jonka jälkeen ne analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Haastattelutuloksien mukaan simulaatiot koettiin tärkeinä ja kehittävinä. Johtopäätöksinä voitiin todeta, että simulaatio-opetuksesta oli selvää hyötyä keuhkoembolian ja sydämen vajaatoiminnan hoidon opetuksessa.
Kehittämisideoina tuli esille simulaatioiden lisääminen opetukseen jatkossa entistä enemmän ja samojen simulaatioiden toistaminen. Tarkkailijoiden roolit ja jälkipuinti simulaatiossa koettiin tarpeellisena ja oppimista tukevana. Jatkotutkimusaiheina voisi olla, miten eri roolit simulaatiotilanteessa vaikuttavat oppimiseen.