Opintotoimistopalveluiden kehittäminen : Case: Vantaan ammattiopisto Varia
Määttänen, Kaisa; Väänänen, Hannamari (2015)
Määttänen, Kaisa
Väänänen, Hannamari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229698
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kehittämisehdotuksia Vantaan ammattiopisto Varian opintotoimistopalveluihin. Opiskelumuodot ovat monipuolistuneet eikä pelkästään virka-ajalla avoinna oleva toimisto voi enää palvella kaikkia opiskelijoita tasapuolisesti.
Vantaan ammattiopisto Varia on monialainen ammattioppilaitos, jolla on opetusta neljässä eri toimipisteessä. Opiskelijoita on yhteensä 3900. Opintoja suoritetaan muualla kuin oppilaitoksen tiloissa monimuoto-opiskeluna, esimerkiksi työssäoppien ja iltoihin painottuen, joten palvelut eivät ole saatavilla silloin kun opiskelijalla on tarve.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö ja tutkimusmenetelmäksi on valittu laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tarkoituksemme on lähestyä asiakaspalvelua kokonaisvaltaisesti havainnoiden ja haastatellen asiakkaita. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelua ja palvelumuotoilua, jonka menetelmiä käytettiin kehittämisprojektin aikana ottaen opiskelijoiden ja henkilökunnan mielipiteet huomioon ja suunnitellen palvelua niiden pohjalta.
Tutkimuksemme selvittää, kuinka Varian opintotoimistot toimivat tällä hetkellä ja miten niitä olisi mahdollista kehittää. Tutkimuksestamme selvisi, että suurimpana ongelmana on opintotoimiston saavutettavuus. Ongelmaan loimme ratkaisuksi sähköisen opintotoimiston ja uusi palvelu otettiin käyttöön työn aikana.
Vantaan ammattiopisto Varia on monialainen ammattioppilaitos, jolla on opetusta neljässä eri toimipisteessä. Opiskelijoita on yhteensä 3900. Opintoja suoritetaan muualla kuin oppilaitoksen tiloissa monimuoto-opiskeluna, esimerkiksi työssäoppien ja iltoihin painottuen, joten palvelut eivät ole saatavilla silloin kun opiskelijalla on tarve.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen kehittämistyö ja tutkimusmenetelmäksi on valittu laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Tarkoituksemme on lähestyä asiakaspalvelua kokonaisvaltaisesti havainnoiden ja haastatellen asiakkaita. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin palvelua ja palvelumuotoilua, jonka menetelmiä käytettiin kehittämisprojektin aikana ottaen opiskelijoiden ja henkilökunnan mielipiteet huomioon ja suunnitellen palvelua niiden pohjalta.
Tutkimuksemme selvittää, kuinka Varian opintotoimistot toimivat tällä hetkellä ja miten niitä olisi mahdollista kehittää. Tutkimuksestamme selvisi, että suurimpana ongelmana on opintotoimiston saavutettavuus. Ongelmaan loimme ratkaisuksi sähköisen opintotoimiston ja uusi palvelu otettiin käyttöön työn aikana.