Digitaalisen seuranhakupalvelun kehittäminen
Uusi-Videnoja, Antti; Tuovinen, Suvi (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Uusi-Videnoja, Antti
Tuovinen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510032
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli digitaalisen seuranhakupalvelun kehittäminen. Työn tarkoituksena oli kehittää kohdeyrityksen liiketoimintaa palvelun näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Deitti.net Oy:lle. Sen tavoitteena oli kuvata toimeksiantajan digitaalisen palvelun nykytila asiakasnäkökulmasta, verrata palvelun nykytilaa palvelun ja sen kehittämiseen liittyvään ammattikirjallisuuteen sekä tuottaa työn toimeksiantajalle konkreettisia ehdotuksia palvelun kehittämiseksi mainittuja keinoja hyödyntäen. Opinnäytetyö pyrki tuottamaan realistisen ja käytännöllisen kuvan palvelun nykytilasta ja sen sijainnista kilpailijakentällä. Tätä käytettiin pohjana työn lopussa annetuille kehitysehdotuksille.
Opinnäytetyössä ilmiön kuvaamiseen käytettiin triangulaation mukaisesti useita eri tutkimus-menetelmiä. Kehittämisehdotukset esitettiin toimeksiantajan palvelun kehittämiseksi, jolloin voitiin puhua Case-tutkimuksesta. Työn tutkimusote oli samanaikaisesti sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Työssä käytettyjä tiedonkeruun ja analyysin menetelmiä olivat kyselytutkimus, benchmarking, strategiakanvas ja SWOT-analyysi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui usean alan ammattikirjallisuudesta. Digitaalisen palvelun kehittäminen on ilmiönä melko uusi, eikä sitä ole kuvattu riittävän tarkasti aiemmissa tut-kimuksissa. Ilmiön selittämiseksi ja ymmärtämiseksi oli työssä sovellettu muun muassa palve-lumuotoilun, palvelun ja sen kehittämisen sekä markkinoinnin ammattikirjallisuutta.
Ensimmäiseksi tutkimuksessa selvitettiin yrityksen palvelun nykytila asiakasnäkökulmasta ky-selytutkimuksen perusteella. Tämän jälkeen palvelu sijoitettiin Benchmarking-analyysin ja ominaisuuksiin perustuvan strategiakanvaan perusteella kilpailuympäristöön. Viimeisenä tut-kimuksen osana toimi SWOT-analyysi, joka kiteytti asiakaskyselyn tulokset vahvuuksiksi, heik-kouksiksi, uhiksi ja mahdollisuuksiksi. Asiakaskyselyn vastausten perusteella laaditun SWOT-analyysin rinnalla oli Yleisradio Oy:n (YLE) laatiman yleisen nettideittikyselyn vastausten pe-rusteella laadittu, yleisesti nettideittipalveluja käyttävien suomalaisten näkökulmasta koostettu SWOT-analyysi. SWOT-analyysejä vertaamalla kuvattiin yleistä nettideittipalvelujen käyttäjien käsitystä palvelujen käytöstä, toimivuudesta, hinnoittelusta, laadusta ja suosituimmista palveluista. Yleistä käsitystä verrattiin Deitti.netin käyttäjillä teetettyyn kyselytutkimukseen.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni epäkohtia palvelun laadussa. Asiakaskyselyn ja kilpailija-analyysin perusteella suurimpia epäkohtia olivat toimintojen puutteellisuus, asiakaspalvelun tehottomuus ja palvelun hinnoittelu. Tutkimuksissa ilmenneihin epäkohtiin esitettiin kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä palvelun asiakastyytyväisyyden taso nousee ja asiakkaan kokema laatu paranee. Asiakastyytyväisyyden jatkomittauksiin ja seurantaan suositeltiin lisätutkimuksia, joilla palvelun laatua voidaan mitata kehitysehdotusten perusteella suoritettujen muutosten jälkeen. Opinnäytetyötä ja siinä käytettyjä menetelmiä voidaan käyttää asiakaslähtöisen palvelun kehittämisen perustana muissakin yrityksissä ja palveluissa.
Opinnäytetyössä ilmiön kuvaamiseen käytettiin triangulaation mukaisesti useita eri tutkimus-menetelmiä. Kehittämisehdotukset esitettiin toimeksiantajan palvelun kehittämiseksi, jolloin voitiin puhua Case-tutkimuksesta. Työn tutkimusote oli samanaikaisesti sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Työssä käytettyjä tiedonkeruun ja analyysin menetelmiä olivat kyselytutkimus, benchmarking, strategiakanvas ja SWOT-analyysi.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui usean alan ammattikirjallisuudesta. Digitaalisen palvelun kehittäminen on ilmiönä melko uusi, eikä sitä ole kuvattu riittävän tarkasti aiemmissa tut-kimuksissa. Ilmiön selittämiseksi ja ymmärtämiseksi oli työssä sovellettu muun muassa palve-lumuotoilun, palvelun ja sen kehittämisen sekä markkinoinnin ammattikirjallisuutta.
Ensimmäiseksi tutkimuksessa selvitettiin yrityksen palvelun nykytila asiakasnäkökulmasta ky-selytutkimuksen perusteella. Tämän jälkeen palvelu sijoitettiin Benchmarking-analyysin ja ominaisuuksiin perustuvan strategiakanvaan perusteella kilpailuympäristöön. Viimeisenä tut-kimuksen osana toimi SWOT-analyysi, joka kiteytti asiakaskyselyn tulokset vahvuuksiksi, heik-kouksiksi, uhiksi ja mahdollisuuksiksi. Asiakaskyselyn vastausten perusteella laaditun SWOT-analyysin rinnalla oli Yleisradio Oy:n (YLE) laatiman yleisen nettideittikyselyn vastausten pe-rusteella laadittu, yleisesti nettideittipalveluja käyttävien suomalaisten näkökulmasta koostettu SWOT-analyysi. SWOT-analyysejä vertaamalla kuvattiin yleistä nettideittipalvelujen käyttäjien käsitystä palvelujen käytöstä, toimivuudesta, hinnoittelusta, laadusta ja suosituimmista palveluista. Yleistä käsitystä verrattiin Deitti.netin käyttäjillä teetettyyn kyselytutkimukseen.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni epäkohtia palvelun laadussa. Asiakaskyselyn ja kilpailija-analyysin perusteella suurimpia epäkohtia olivat toimintojen puutteellisuus, asiakaspalvelun tehottomuus ja palvelun hinnoittelu. Tutkimuksissa ilmenneihin epäkohtiin esitettiin kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä palvelun asiakastyytyväisyyden taso nousee ja asiakkaan kokema laatu paranee. Asiakastyytyväisyyden jatkomittauksiin ja seurantaan suositeltiin lisätutkimuksia, joilla palvelun laatua voidaan mitata kehitysehdotusten perusteella suoritettujen muutosten jälkeen. Opinnäytetyötä ja siinä käytettyjä menetelmiä voidaan käyttää asiakaslähtöisen palvelun kehittämisen perustana muissakin yrityksissä ja palveluissa.