Käyttäjätunnusten hallinta : Case Sote-Helmi
Marjamaa, Arto (2015)
Marjamaa, Arto
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111669
Tiivistelmä
Päättötyön tekijä on töissä it-suunnittelija Haapaveden kaupungilla. Hän vastaa sosiaali- ja
terveyspiiri Helmen tietotekniikasta terveydenhuollon osalta. Organisaatiossa oli selvästi tarve
kehittää käyttäjätunnusten hallintaa.
Työn tavoitteena oli tutkia mahdollisia ongelmia nykyisessä käyttäjätunnusten
anomisprosessissa ja hallinnassa. Ongelmia tutkimalla oli tarkoituksena luoda kehitys- ja
parannusehdotuksia uudesta toimintatavasta. Tavoitteena oli siis kehittää nykyistä prosessia.
Terveysalan ollessa kyseessä tietoperustaan vaikuttaa hyvin voimakkaasti säädetetyt lait ja
asetukset. Nämä määrittelevät myös osan teknisistä ratkaisuista, kuten salasanan
monimutkaisuudesta, pituudesta ja vaihtovälistä. Salasanoista ja salasanojen muodostamisesta
on olemassa paljon hyviä käytöntöjä ja muistisääntöjä.
Kehittämistehtävään soveltui hyvin laadullisen tutkimuksen menetelmät. Tekijä on tehnyt
organsiaatiossa työskennellessään omia havaintoja ja haastatellut epävirallisest työkavereita.
Tätä tiedonkeruuta täydennettiin kyselytutkimuksilla esimiehille ja verkko- ja Efficatunnuksia
tekeville ylläpidon henkilöille.
Kerätty aineisto tuki tehtyjä havaintoja. Lisäksi esimiehiltä tuli muutamia erittäin hyviä ja
toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia. Paras toteutusmalli tekniselle ratkaisulle löytyi
naapurikunnan vastaavista käytännöistä. Tämän teknisen ratkaisun käyttöönottoa ja hintaa
lähdetään selvittämään.
terveyspiiri Helmen tietotekniikasta terveydenhuollon osalta. Organisaatiossa oli selvästi tarve
kehittää käyttäjätunnusten hallintaa.
Työn tavoitteena oli tutkia mahdollisia ongelmia nykyisessä käyttäjätunnusten
anomisprosessissa ja hallinnassa. Ongelmia tutkimalla oli tarkoituksena luoda kehitys- ja
parannusehdotuksia uudesta toimintatavasta. Tavoitteena oli siis kehittää nykyistä prosessia.
Terveysalan ollessa kyseessä tietoperustaan vaikuttaa hyvin voimakkaasti säädetetyt lait ja
asetukset. Nämä määrittelevät myös osan teknisistä ratkaisuista, kuten salasanan
monimutkaisuudesta, pituudesta ja vaihtovälistä. Salasanoista ja salasanojen muodostamisesta
on olemassa paljon hyviä käytöntöjä ja muistisääntöjä.
Kehittämistehtävään soveltui hyvin laadullisen tutkimuksen menetelmät. Tekijä on tehnyt
organsiaatiossa työskennellessään omia havaintoja ja haastatellut epävirallisest työkavereita.
Tätä tiedonkeruuta täydennettiin kyselytutkimuksilla esimiehille ja verkko- ja Efficatunnuksia
tekeville ylläpidon henkilöille.
Kerätty aineisto tuki tehtyjä havaintoja. Lisäksi esimiehiltä tuli muutamia erittäin hyviä ja
toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia. Paras toteutusmalli tekniselle ratkaisulle löytyi
naapurikunnan vastaavista käytännöistä. Tämän teknisen ratkaisun käyttöönottoa ja hintaa
lähdetään selvittämään.