Suunnittelupelin käyttö yrityksissä - pelaamalla syvää ymmärrystä ja tuloksia. Esimerkki CoCo Tool Kit.
Kinnunen, Outi (2015)
Kinnunen, Outi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229736
Tiivistelmä
Muuttuvassa ja vaativassa liiketoimintaympäristössä avainasemassa on yritysten ja asiakkaiden aito kohtaaminen sekä yhdessä toimiminen. Kohtaamisia ei aina ole helppo toteuttaa niin, että syntyy aitoa vuorovaikutusta, mutta pelin äärellä ihminen on aito ja uskaltaa tuoda esille omia ajatuksia. Suunnittelupelit ovat keino tehostaa vuorovaikutusta ja toimintaa yrityksissä. Ne ovat vuorovaikutteisia, yhteiskehittämisen työkaluja, joita käytetään suunnittelussa, ideoinnissa ja tutkimisessa.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on tuottaa tietoa asiakkaiden kokemuksista ja odotuksista suunnittelupelin käytöstä omassa kontekstissaan. Tiedon pohjalta tavoitteena on luoda asiakkaiden kanssa yhdessä palvelun luomiseen tähtäävä palvelukonsepti, joka vastaa asiakkaiden odotuksiin. Jotta palvelukonsepti voidaan kehittää asiakkaan odotuksiin vastaavaksi, tulee kehittämistyössä selvittää, mihin, miksi ja miten asiakas käyttää suunnittelupelejä. Esimerkkinä kehittämistyössä käytetään CoCo Tool Kitin CoCo Kosmos peliä, joka on visuaalinen yhteiskehittämisen peli.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asioita asiakaskeskeisen palvelulogiikan näkökulmasta, jotta suunniteltava uusi palvelukonsepti vastaisi asiakkaan todellisiin odotuksiin ja tehtäviin asiakkaan omassa kontekstissa. Asiakaskeskeisessä palvelulogiikassa (Customer Dominant Logic) asiakas on keskiössä, ei palvelu tai tuote.
Kehittämistyön vaiheet on toteutettu yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaita ovat CoCo Tool Kitin asiakkaana olevat yritykset sekä potentiaaliset asiakkaat. Kehittämistyössä seurataan Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin vaiheita määrittely, tutkimus sekä suunnittelu, joissa kaikissa on asiakas mukana.
Kehittämistyössä käytettiin erilaisia aineistonkeruu-, analysointi- ja tulkintamenetelmiä. Määrittelyvaiheessa perehdyttiin olemassa oleviin dokumentteihin ja hiljaiseen tietoon, joiden pohjalta toteutettiin palvelun nykytilan kuvaus Service Blueprintin avulla. Tutkimusvaiheessa toteutettiin syvällinen asiakasymmärryksen kerryttäminen CoCo Kosmos -työpajoilla, havainnoimalla, videoetnografialla sekä erilaisilla haastattelumenetelmillä. Suunnitteluvaiheessa toteutettiin kaksi ideointityöpajaa, asiakkaille ja palveluntarjoajille. Aineistolle toteutettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja tulkittiin erilaisin tavoin.
Tulosten pohjalta toteutettiin The Value Proposition Canvas, kuvaamaan yrityksen arvolupausta ja asiakkaan profiilia, sekä palvelutarjooma ja uusi palveluprosessi. Uusi palvelukonsepti testattiin asiakkaan kanssa visuaalisen palvelukuvauksen avulla.
Asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämistyössä syntyneitä tuloksia voi hyödyntää toimeksiantajan palvelunluomisessa sekä toimialalla. Tietoa suunnittelupelien ja yhteiskehittämisen hyödyistä ja käyttökohteista voidaan käyttää yritysten ja yhteisöjen palveluliiketoiminnan kehittämisessä sekä pohjana tulevaisuuden pelien suunnittelussa.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana on tuottaa tietoa asiakkaiden kokemuksista ja odotuksista suunnittelupelin käytöstä omassa kontekstissaan. Tiedon pohjalta tavoitteena on luoda asiakkaiden kanssa yhdessä palvelun luomiseen tähtäävä palvelukonsepti, joka vastaa asiakkaiden odotuksiin. Jotta palvelukonsepti voidaan kehittää asiakkaan odotuksiin vastaavaksi, tulee kehittämistyössä selvittää, mihin, miksi ja miten asiakas käyttää suunnittelupelejä. Esimerkkinä kehittämistyössä käytetään CoCo Tool Kitin CoCo Kosmos peliä, joka on visuaalinen yhteiskehittämisen peli.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asioita asiakaskeskeisen palvelulogiikan näkökulmasta, jotta suunniteltava uusi palvelukonsepti vastaisi asiakkaan todellisiin odotuksiin ja tehtäviin asiakkaan omassa kontekstissa. Asiakaskeskeisessä palvelulogiikassa (Customer Dominant Logic) asiakas on keskiössä, ei palvelu tai tuote.
Kehittämistyön vaiheet on toteutettu yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaita ovat CoCo Tool Kitin asiakkaana olevat yritykset sekä potentiaaliset asiakkaat. Kehittämistyössä seurataan Tuulaniemen palvelumuotoiluprosessin vaiheita määrittely, tutkimus sekä suunnittelu, joissa kaikissa on asiakas mukana.
Kehittämistyössä käytettiin erilaisia aineistonkeruu-, analysointi- ja tulkintamenetelmiä. Määrittelyvaiheessa perehdyttiin olemassa oleviin dokumentteihin ja hiljaiseen tietoon, joiden pohjalta toteutettiin palvelun nykytilan kuvaus Service Blueprintin avulla. Tutkimusvaiheessa toteutettiin syvällinen asiakasymmärryksen kerryttäminen CoCo Kosmos -työpajoilla, havainnoimalla, videoetnografialla sekä erilaisilla haastattelumenetelmillä. Suunnitteluvaiheessa toteutettiin kaksi ideointityöpajaa, asiakkaille ja palveluntarjoajille. Aineistolle toteutettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi ja tulkittiin erilaisin tavoin.
Tulosten pohjalta toteutettiin The Value Proposition Canvas, kuvaamaan yrityksen arvolupausta ja asiakkaan profiilia, sekä palvelutarjooma ja uusi palveluprosessi. Uusi palvelukonsepti testattiin asiakkaan kanssa visuaalisen palvelukuvauksen avulla.
Asetetut tavoitteet saavutettiin. Kehittämistyössä syntyneitä tuloksia voi hyödyntää toimeksiantajan palvelunluomisessa sekä toimialalla. Tietoa suunnittelupelien ja yhteiskehittämisen hyödyistä ja käyttökohteista voidaan käyttää yritysten ja yhteisöjen palveluliiketoiminnan kehittämisessä sekä pohjana tulevaisuuden pelien suunnittelussa.