Kartoitus toimintaympäristön vaikutuksesta asiakastarpeisiin palvelujen kehittämiseksi case HENRY ry
Dahlqvist, Annika (2015)
Dahlqvist, Annika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505249847
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintaympäristön vaikutuksia Henkilöstöjohdon ryhmän HENRY ry:n jäsenten palvelutarpeisiin ja luoda sen pohjalta palvelujen kehittämissuunnitelma. Työn toimeksiantaja oli HENRY ry, joka on valtakunnallinen henkilöstöjohtajien ja – ammattilaisten yhdistys. Yhdistys edistää jäsenten välistä vuorovaikutusta ja ammatillista kehittymistä sekä luo edellytyksiä henkilöstöalan kehittymiseen Suomessa. Palvelujen kehittämissuunnitelman tarkoituksena oli antaa suuntaviivoja siitä miten yhdistyksen palveluita kannattaisi kehittää. Kehittämissuunnitelman avulla oli tarkoitus kehittää yhdistyksen palveluja vastaamaan paremmin jäsenten palvelutarpeita ja toimintaympäristön asettamia vaatimuksia. Palvelujen kehittämisen toivottiin edistävän jäsentyytyväisyyttä ja lisäävän jäsenmäärää.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: toimintaympäristön määrittelystä ja asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisestä. Ensimmäisessä osassa syvennytään toimintaympäristön makrotekijöihin, eli eettiseen ja ekologiseen, taloudelliseen, julkisen vallan toimenpiteisiin, teknologiseen, kulttuurilliseen ja sosiaaliseen toimintaympäristöön sekä työelämään ja henkilöstöalaan toimintaympäristönä. Toisessa osa-alueessa keskitytään asiakaslähtöisyyteen, asiakastarpeisiin sekä palvelujen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelminä teemahaastatteluja sekä Palvelulähtöistä liiketoimintamallia, joka pohjautuu liiketoimintamallin kanvaasiin. Teemahaastatteluilla kartoitettiin sekä HENRY ry:n edustajan että jäsenten näkökulmia yhdistyksen toiminnasta ja sen kehittämisestä. HENRY ry:n edustajan ja viiden jäsenen haastattelut analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä, jossa aineisto teemoiteltiin teorialähtöisesti. Haastatteluista saatujen tulosten avulla toteutettiin Palvelulähtöinen liiketoimintamalli – menetelmä, jossa HENRY ry:n jäsenten näkemyksiä yhdistyksen toiminnasta verrattiin yhdistyksen eli palveluntuottajan näkökulmaan.
Teemahaastatteluiden ja palvelulähtöisen liiketoimintamallin tulosten pohjalta tehtiin HENRY ry:n palvelujen kehittämissuunnitelma. Suunnitelmassa koottiin käytettyjen menetelmien avulla saadut tulokset tiiviiseen tekstimuotoon. Kehittämissuunnitelma toteutettiin tekstimuodossa, jotta eri menetelmien avulla ilmenneet kehittämiskohteet saatiin tiivistettyä yhdeksi dokumentiksi. Keskeisimmäksi HENRY ry:n palvelujen kehityskohteeksi nousi trendien, hiljaisten signaalien ja alan toimintaympäristön muutosten seuraaminen ja niistä viestiminen jäsenkunnalle. Yhdistykseltä toivottiin laajempaa näkökulmaa aiheiden käsittelyyn ja liiketoiminnan huomioimista. Lisäksi palvelujen kehityskohteeksi nousi jatkuva sisällöntuottaminen verkkosivuilla ja eri sosiaalisen median kanavissa. Toimeksiantaja koki työn tulokset hyödyllisiksi ja HENRY ry aikoi käyttää niitä hyödyksi toiminnan kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta osasta: toimintaympäristön määrittelystä ja asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisestä. Ensimmäisessä osassa syvennytään toimintaympäristön makrotekijöihin, eli eettiseen ja ekologiseen, taloudelliseen, julkisen vallan toimenpiteisiin, teknologiseen, kulttuurilliseen ja sosiaaliseen toimintaympäristöön sekä työelämään ja henkilöstöalaan toimintaympäristönä. Toisessa osa-alueessa keskitytään asiakaslähtöisyyteen, asiakastarpeisiin sekä palvelujen kehittämiseen.
Opinnäytetyössä käytettiin kehittämismenetelminä teemahaastatteluja sekä Palvelulähtöistä liiketoimintamallia, joka pohjautuu liiketoimintamallin kanvaasiin. Teemahaastatteluilla kartoitettiin sekä HENRY ry:n edustajan että jäsenten näkökulmia yhdistyksen toiminnasta ja sen kehittämisestä. HENRY ry:n edustajan ja viiden jäsenen haastattelut analysoitiin sisällönanalyysi menetelmällä, jossa aineisto teemoiteltiin teorialähtöisesti. Haastatteluista saatujen tulosten avulla toteutettiin Palvelulähtöinen liiketoimintamalli – menetelmä, jossa HENRY ry:n jäsenten näkemyksiä yhdistyksen toiminnasta verrattiin yhdistyksen eli palveluntuottajan näkökulmaan.
Teemahaastatteluiden ja palvelulähtöisen liiketoimintamallin tulosten pohjalta tehtiin HENRY ry:n palvelujen kehittämissuunnitelma. Suunnitelmassa koottiin käytettyjen menetelmien avulla saadut tulokset tiiviiseen tekstimuotoon. Kehittämissuunnitelma toteutettiin tekstimuodossa, jotta eri menetelmien avulla ilmenneet kehittämiskohteet saatiin tiivistettyä yhdeksi dokumentiksi. Keskeisimmäksi HENRY ry:n palvelujen kehityskohteeksi nousi trendien, hiljaisten signaalien ja alan toimintaympäristön muutosten seuraaminen ja niistä viestiminen jäsenkunnalle. Yhdistykseltä toivottiin laajempaa näkökulmaa aiheiden käsittelyyn ja liiketoiminnan huomioimista. Lisäksi palvelujen kehityskohteeksi nousi jatkuva sisällöntuottaminen verkkosivuilla ja eri sosiaalisen median kanavissa. Toimeksiantaja koki työn tulokset hyödyllisiksi ja HENRY ry aikoi käyttää niitä hyödyksi toiminnan kehittämisessä.