Yritysneuvojien sitouttaminen sähköisen yritysneuvontapalvelun käyttöön
Ahola, Olli (2015)
Ahola, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111658
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yritysneuvontapalveluiden sähköistymistä julkisia yrityspalveluita tarjoavan Yritys-Suomen näkökulmasta. Työn toimeksiantajana oli työ- ja elinkeinoministeriö, joka vastaa Yritys-Suomi –palveluiden kehityksessä yhdessä sidosryhmineen. Yritys-Suomen palveluihin kuuluu verkossa toimiva Oma Yritys-Suomi –palvelu, joka tarjoaa tietoa ja työkaluja yrittäjien ja yrittäjyyttä suunnittelevien avuksi. Oma Yritys-Suomi –palvelu sisältää Asiakaspalvelun Oma Yritys-Suomi –työtilan, joka on suunnattu asiakaspalvelutehtävissä työskenteleville yritysneuvojille ja –asiantuntijoille. Asiakaspalvelija ja yritysasiakas voivat kommunikoida keskenään tämän verkkopalvelun välityksellä. Aihetta tarkasteltiin yritysneuvojien näkökulmasta.
Työssä selvitettiin, kuinka yritysneuvojia ja yritysneuvontatehtävien parissa työskenteleviä asiantuntijoita innostetaan ja sitoutetaan käyttämään kyseistä yritysneuvontapalvelua. Tavoitteena oli löytää keinoja, joilla yritysneuvojia saadaan ottamaan käyttöön enemmissä määrin sähköinen yritysneuvontapalvelu. Aihe oli ajankohtainen, sillä Asiakaspalvelun Oma Yritys-Suomi –työtila otettiin käyttöön asiakasrajapinnassa alkuvuodesta 2015.
Opinnäytetyö alkaa työn toimeksiantajan ja Yritys-Suomen esittelyllä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu sähköisestä hallinnosta, asioinnista ja palvelusta, muutosjohtamisesta sekä sitoutumisesta ja sitouttamisesta. Työn keskeisenä käsitteenä on siirtyminen sähköiseen pal-velumaailmaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja kyselyä. Dokumenttianalyysi antoi pohjan kyselyn suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Kyselyssä oli myös monta avointa kysymystä, joilla kartoitettiin vastaajien henkilökohtaisempia kokemuksia. Kysely lähetettiin sähköpostitse yritysneuvojille. Kyselyllä selvitettiin, mikä on yritysneuvojien suhtautuminen ja valmius sähköisten yrityspalvelujen käyttöön, minkälaisia kokemuksia heillä on työnkuvan muutoksesta sekä yrityspalvelujen sähköistymisestä ja sähköisestä henkilökohtaisesta asiakaspalvelusta. Kyselyllä myös kartoitettiin sitoutumista, kun siirrytään uuden sähköisen neuvontapalvelu käyttöön.
Tutkimuksessa selvisi, että yritysneuvojilla on yleisesti positiivinen ja luottavainen mieli Oma Yritys-Suomi -palvelua kohtaan. Palveluiden sähköisyydellä on suuri merkitys yritysneuvonta-alan parissa. Oma Yritys-Suomi -palvelu vaatii vielä teknistä kehitystä sekä vahvempaa markkinointia ja viestintää kohderyhmälle. Yritysneuvojat on helppo saada sitoutumaan uuden sähköisen yritysneuvontatyökalun käyttöön, kun työkalun käytettävyys saadaan riittävän hyväksi sekä onnistuneita kokemuksia syntyy palvelun ympärille.
Asiasanat yritysneuvonta, sähköinen palvelu, muutosjohtaminen, sitoutuminen
Työssä selvitettiin, kuinka yritysneuvojia ja yritysneuvontatehtävien parissa työskenteleviä asiantuntijoita innostetaan ja sitoutetaan käyttämään kyseistä yritysneuvontapalvelua. Tavoitteena oli löytää keinoja, joilla yritysneuvojia saadaan ottamaan käyttöön enemmissä määrin sähköinen yritysneuvontapalvelu. Aihe oli ajankohtainen, sillä Asiakaspalvelun Oma Yritys-Suomi –työtila otettiin käyttöön asiakasrajapinnassa alkuvuodesta 2015.
Opinnäytetyö alkaa työn toimeksiantajan ja Yritys-Suomen esittelyllä. Työn teoreettinen viitekehys muodostuu sähköisestä hallinnosta, asioinnista ja palvelusta, muutosjohtamisesta sekä sitoutumisesta ja sitouttamisesta. Työn keskeisenä käsitteenä on siirtyminen sähköiseen pal-velumaailmaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä käytettiin dokumenttianalyysia ja kyselyä. Dokumenttianalyysi antoi pohjan kyselyn suunnittelun ja toteutuksen tueksi. Kyselyssä oli myös monta avointa kysymystä, joilla kartoitettiin vastaajien henkilökohtaisempia kokemuksia. Kysely lähetettiin sähköpostitse yritysneuvojille. Kyselyllä selvitettiin, mikä on yritysneuvojien suhtautuminen ja valmius sähköisten yrityspalvelujen käyttöön, minkälaisia kokemuksia heillä on työnkuvan muutoksesta sekä yrityspalvelujen sähköistymisestä ja sähköisestä henkilökohtaisesta asiakaspalvelusta. Kyselyllä myös kartoitettiin sitoutumista, kun siirrytään uuden sähköisen neuvontapalvelu käyttöön.
Tutkimuksessa selvisi, että yritysneuvojilla on yleisesti positiivinen ja luottavainen mieli Oma Yritys-Suomi -palvelua kohtaan. Palveluiden sähköisyydellä on suuri merkitys yritysneuvonta-alan parissa. Oma Yritys-Suomi -palvelu vaatii vielä teknistä kehitystä sekä vahvempaa markkinointia ja viestintää kohderyhmälle. Yritysneuvojat on helppo saada sitoutumaan uuden sähköisen yritysneuvontatyökalun käyttöön, kun työkalun käytettävyys saadaan riittävän hyväksi sekä onnistuneita kokemuksia syntyy palvelun ympärille.
Asiasanat yritysneuvonta, sähköinen palvelu, muutosjohtaminen, sitoutuminen