Parhaat digitaalisen markkinoinnin keinot aloittavalle yritykselle – case ProKortti
Viinikainen, Pia; Törnroos, Hanna (2015)
Viinikainen, Pia
Törnroos, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138030
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505138030
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee digitaalista markkinointia, jossa on perehdytty yleisimpiin digitaalisen markkinoinnin keinoihin, tapoihin ja kanaviin. Työ toteutettiin yhteistyössä painoalan tuotteita tarjoavan ProKortin kanssa ja yrityksen oli tarkoitus keskittää markkinointi lähes täysin digitaaliselle puolelle, josta idea tutkimukselle sai alkunsa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville parhaat digitaalisen markkinoinnin keinot, tavat ja kanavat kyseiselle aloittavalle yritykselle ja näiden kautta tehdä digitaalisen markkinoinnin suunnitelma ensimmäiselle vuodelle.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Parhaita digitaalisen markkinoinnin keinoja, tapoja ja kanavia selvitettiin kolmen eri tutkimusmenetelmän avulla: puolistrukturoidulla haastattelulla alan ammattilaisille, aivoriihellä yrittäjille B2B- asiakasnäkökulmasta sekä benchmarkingilla, jota tehtiin saman alan yrityksille. Tutkimukset toteutettiin vuoden 2015 alkupuolella.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin keinoja ja käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin yleistymistä viime vuosina, sekä markkinointia ja sen suunnittelua. Tutkimustulos kohdistettiin koskemaan ainoastaan ProKorttia, joten tutkimuksen tuloksena syntynyttä suunnitelmaa ei ole tarkoitus yleistää.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella lähdettiin suunnittelemaan ProKortille digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa ajalle 1.6.2015 – 31.5.2016. Ylivoimaisesti suosituimmiksi keinoiksi nousi display-mainonta sekä hakukonemarkkinointi. Alan ammattilaisille suunnattujen haastatteluiden perusteella korostuneesti esiin noussut teema oli se, että on tiedettävä, mitä markkinoinnin kohderyhmää tavoitellaan ja mitä sisältöjä heille tarjotaan ennen kuin voidaan lähteä yleistämään ja nimeämään yksittäisiä suosituimpia kanavia ja keinoja.
Tehty tutkimus eteni sujuvasti ja tulokset koettiin konkreettisiksi ja hyödyllisiksi, koska yrityksellä ei ollut siinä vaiheessa markkinointisuunnitelmaa. Yrityksellä oli kehittämisen lähtökohtana päätös panostaa digitaaliseen markkinointiin. Suunnitelma oli yksityiskohtainen ja yrityksen oli helppo ottaa suunnitelma käyttöön ja samalla nähdä yksinkertaisesti kuukausitasolla, mitä toimenpiteitä ja kuluja se tulee vaatimaan.
Työn tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Parhaita digitaalisen markkinoinnin keinoja, tapoja ja kanavia selvitettiin kolmen eri tutkimusmenetelmän avulla: puolistrukturoidulla haastattelulla alan ammattilaisille, aivoriihellä yrittäjille B2B- asiakasnäkökulmasta sekä benchmarkingilla, jota tehtiin saman alan yrityksille. Tutkimukset toteutettiin vuoden 2015 alkupuolella.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisimpiä digitaalisen markkinoinnin keinoja ja käytiin läpi digitaalisen markkinoinnin yleistymistä viime vuosina, sekä markkinointia ja sen suunnittelua. Tutkimustulos kohdistettiin koskemaan ainoastaan ProKorttia, joten tutkimuksen tuloksena syntynyttä suunnitelmaa ei ole tarkoitus yleistää.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella lähdettiin suunnittelemaan ProKortille digitaalisen markkinoinnin suunnitelmaa ajalle 1.6.2015 – 31.5.2016. Ylivoimaisesti suosituimmiksi keinoiksi nousi display-mainonta sekä hakukonemarkkinointi. Alan ammattilaisille suunnattujen haastatteluiden perusteella korostuneesti esiin noussut teema oli se, että on tiedettävä, mitä markkinoinnin kohderyhmää tavoitellaan ja mitä sisältöjä heille tarjotaan ennen kuin voidaan lähteä yleistämään ja nimeämään yksittäisiä suosituimpia kanavia ja keinoja.
Tehty tutkimus eteni sujuvasti ja tulokset koettiin konkreettisiksi ja hyödyllisiksi, koska yrityksellä ei ollut siinä vaiheessa markkinointisuunnitelmaa. Yrityksellä oli kehittämisen lähtökohtana päätös panostaa digitaaliseen markkinointiin. Suunnitelma oli yksityiskohtainen ja yrityksen oli helppo ottaa suunnitelma käyttöön ja samalla nähdä yksinkertaisesti kuukausitasolla, mitä toimenpiteitä ja kuluja se tulee vaatimaan.