Uuden aamiaiskonseptin luominen hotellille
Kokkinen, Ella; Raunio, Piia (2015)
Kokkinen, Ella
Raunio, Piia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610366
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Hotellille uusi toimiva aamiaiskonsepti. Toimeksiantaja on Uudellamaalla sijaitseva keskisuuri hotelli, joka kuuluu yhteen Suomen suurimmista hotelli- ja ravintolaketjuista. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa Hotellin aamiaisen laatua ja asiakastyytyväisyyttä. Toimeksiantaja saa uuden aamiaiskonsepti ehdotuksen. Konseptissa on otettu huomioon kaikki palvelun laatuun vaikuttavat tekijät.
Opinnäytetyössä tarkastellaan aamiaista. Aamiaisen suurin paino on tuotteissa ja monipuolisuudessa, esillepanoa unohtamatta. Hotellin aamiaisella on tärkeää huomioida myös eri kansallisuudet ja ruokakulttuurit. Opinnäytetyössä käydään läpi palvelun laadun ulottuvuudet ja niiden toteutuminen Hotellin aamiaisella. Lisäksi perehdytään asiakastyytyväisyyteen ja sen kehittämiseen. Palvelun laadun tulee vastata asiakkaan odotuksia, jotta lopputuloksena olisi tyytyväinen asiakas.
Opinnäytetyö perustuu teoriaan sekä eri tutkimusmenetelmillä kerättyyn aineistoon. Aineiston keräämiseen käytettiin havainnointia, haastattelua ja benchmarkingia. Havainnoinnilla nähtiin kuinka asiakkaat käyttäytyvät aamiaisella. Haastatteluiden avulla saatiin tarkempaa tietoa siitä, mitä asiakkaat aamiaiselle haluavat. Benchmarkingin avulla havaittiin hyviä toimintatapoja.
Saatujen tulosten pohjalta kehitettiin uusi aamiaiskonsepti. Keskeisintä siinä ovat tuotemuutokset. Asiakkaille mieluisissa tuotteissa otetaan huomioon myös ajan trendit, kuten fitness. Aamiaisen palvelupolusta tehtiin selkeä ja toimiva. Uudessa aamiaiskonseptissa otetaan käyttöön aktiivinen palautteen kerääminen ja palautteeseen reagointia pyritään tehostamaan. Uusi konsepti on laadittu palvelun laadun ulottuvuuksien teorian ja asiakkaiden toiveiden pohjalta, joten toimivuus on vankalla pohjalla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan aamiaista. Aamiaisen suurin paino on tuotteissa ja monipuolisuudessa, esillepanoa unohtamatta. Hotellin aamiaisella on tärkeää huomioida myös eri kansallisuudet ja ruokakulttuurit. Opinnäytetyössä käydään läpi palvelun laadun ulottuvuudet ja niiden toteutuminen Hotellin aamiaisella. Lisäksi perehdytään asiakastyytyväisyyteen ja sen kehittämiseen. Palvelun laadun tulee vastata asiakkaan odotuksia, jotta lopputuloksena olisi tyytyväinen asiakas.
Opinnäytetyö perustuu teoriaan sekä eri tutkimusmenetelmillä kerättyyn aineistoon. Aineiston keräämiseen käytettiin havainnointia, haastattelua ja benchmarkingia. Havainnoinnilla nähtiin kuinka asiakkaat käyttäytyvät aamiaisella. Haastatteluiden avulla saatiin tarkempaa tietoa siitä, mitä asiakkaat aamiaiselle haluavat. Benchmarkingin avulla havaittiin hyviä toimintatapoja.
Saatujen tulosten pohjalta kehitettiin uusi aamiaiskonsepti. Keskeisintä siinä ovat tuotemuutokset. Asiakkaille mieluisissa tuotteissa otetaan huomioon myös ajan trendit, kuten fitness. Aamiaisen palvelupolusta tehtiin selkeä ja toimiva. Uudessa aamiaiskonseptissa otetaan käyttöön aktiivinen palautteen kerääminen ja palautteeseen reagointia pyritään tehostamaan. Uusi konsepti on laadittu palvelun laadun ulottuvuuksien teorian ja asiakkaiden toiveiden pohjalta, joten toimivuus on vankalla pohjalla.