Yritystapahtuman suunnittelu ja toteutus Case: Dream Hotel
Inkinen, Helena (2015)
Inkinen, Helena
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053111493
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tarkoituksena oli teoriaa ja käytäntöä hyödyntäen suunnitel-la ja toteuttaa tamperelaisen hotellin avajaistapahtuma. Toimeksiantaja on Dream Hostel, joka vuonna 2014 avasi uuden hotellipuolen, Dream Hotelin. Avajaistapahtuman tavoitteena oli lisätä Dream Hostellin näkyvyyttä ja tietoisuutta uuden hotellipuolen avaamisesta.
Tapahtuman suunnittelu- ja toteutusprosessissa käytettiin alaan liittyvää kirjallisuutta luomaan teo-reettista viitekehystä. Lisäksi tapahtumaa järjestettäessä mukana kulki koko ajan palvelumuotoi-luajattelu, jonka avulla tapahtuman tuottamisprosessi jaettiin kolmeen vaiheeseen: tutki, kehitä ja toteuta.
Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajan ja toimintaympäristön esittelyllä, ja sen jälkeen tutustutaan siihen mitä yritystapahtumat ovat ja mitä niillä halutaan saavuttaa alan kirjallisuuden, lähinnä Val-lo & Häyrisen esittämien kysymysten pohjalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus kattaa tapahtuman järjestämisen suunnitteluprosessin sekä konkreettisen tapahtuman toteuttamisen kuvauksen. Opinnäytetyössä on käytetty apuna sovellettua Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoiluajattelua. Palvelumuotoilusta käytetään tutki-, kehitä- ja toteuta-vaiheita. Tutki-vaiheessa kerätään haastattelun avulla taustatietoa toimeksiantajasta ja toimintaympäristöstä. Haastattelusta saatu tieto on myös tutki-vaiheessa pyritty analysoimaan tar-kemmin SWOT-analyysia käyttäen. Kehitä-vaiheessa ideoidaan tapahtuman sisältöä käyttämällä menetelminä 8x8-mallia. Kehitä-vaiheessa ideoita myös pyrittiin jalostamaan eteenpäin blueprint-mallinnuksen avulla, jotta asiakkaan ja tapahtuman tuottajan toisilleen näkymättömät prosessit tulisivat järjestäjille näkyviksi. Toteuta-vaiheessa kuvataan varsinaista tapahtumaa, ja arvioidaan sen onnistumista toimeksiantajan, asiakkaiden ja opinnäytetyön tekijän näkökulmasta.
Tapahtuman suunnittelu- ja toteutusprosessissa käytettiin alaan liittyvää kirjallisuutta luomaan teo-reettista viitekehystä. Lisäksi tapahtumaa järjestettäessä mukana kulki koko ajan palvelumuotoi-luajattelu, jonka avulla tapahtuman tuottamisprosessi jaettiin kolmeen vaiheeseen: tutki, kehitä ja toteuta.
Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajan ja toimintaympäristön esittelyllä, ja sen jälkeen tutustutaan siihen mitä yritystapahtumat ovat ja mitä niillä halutaan saavuttaa alan kirjallisuuden, lähinnä Val-lo & Häyrisen esittämien kysymysten pohjalta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus kattaa tapahtuman järjestämisen suunnitteluprosessin sekä konkreettisen tapahtuman toteuttamisen kuvauksen. Opinnäytetyössä on käytetty apuna sovellettua Stefan Moritzin (2005) palvelumuotoiluajattelua. Palvelumuotoilusta käytetään tutki-, kehitä- ja toteuta-vaiheita. Tutki-vaiheessa kerätään haastattelun avulla taustatietoa toimeksiantajasta ja toimintaympäristöstä. Haastattelusta saatu tieto on myös tutki-vaiheessa pyritty analysoimaan tar-kemmin SWOT-analyysia käyttäen. Kehitä-vaiheessa ideoidaan tapahtuman sisältöä käyttämällä menetelminä 8x8-mallia. Kehitä-vaiheessa ideoita myös pyrittiin jalostamaan eteenpäin blueprint-mallinnuksen avulla, jotta asiakkaan ja tapahtuman tuottajan toisilleen näkymättömät prosessit tulisivat järjestäjille näkyviksi. Toteuta-vaiheessa kuvataan varsinaista tapahtumaa, ja arvioidaan sen onnistumista toimeksiantajan, asiakkaiden ja opinnäytetyön tekijän näkökulmasta.