Aikuissosiaalityön asiakkaiden kokemuksia Vaasan sosiaalitoimen palveluista
Kellosaari, Katri; Lilja, Eija; Fazli, Mari (2015)
Kellosaari, Katri
Lilja, Eija
Fazli, Mari
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911253
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli hankkia tietoa SOS II Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin -kehittämishankkeelle aikuissosiaalityön asiakkaiden koke-muksista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista saatu palvelu asiakkaiden mielestä oli ja mitä kehitettävää palvelussa oli.
Tutkimus perustuu SOS II -hankkeen laatimiin asiakaskyselyihin ja tutkimustuloksista saatuihin vastauksiin. Työn tarkoituksena oli tutkia aikuissosiaalityön asiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta ja tuoda esiin mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkimuksessa haluttiin saada tietoa myös siitä, miten palvelujen käyttäjät kokevat asiakaslähtöisyyden, vaikuttavuuden ja palveluiden kehittämisen. Teoreettinen viitekehys koostuu aikuissosiaalityöstä, asiakaslähtöisyydestä, vaikuttavuudesta ja kehittämisestä. Tutkimusta varten aineisto kerättiin kyselylomakkeilla Vaasan aikuissosiaalityön asiakkailta ja tutkimukseen osallistui yhteensä 211 henkilöä. Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta, jossa oli strukturoituja ja avoimia kysymyksiä.
Tulosten mukaan Vaasan aikuissosiaalityön asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Asiakkaat kokevat, että heitä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja he voivat puhua asioistaan luottamuksellisesti. Lähes kaikki asiakasvastaa-jat olivat asioineet aikaisemmin sosiaalitoimessa. Vastaajat olivat pääosin 20–29-vuotiaita. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi sähköisen asioinnin kehittäminen. Asiakkaat kokivat, että sähköinen asiointi helpottaisi heidän arkeaan ja nopeuttaisi hakemusten käsittelyä.
Tutkimus perustuu SOS II -hankkeen laatimiin asiakaskyselyihin ja tutkimustuloksista saatuihin vastauksiin. Työn tarkoituksena oli tutkia aikuissosiaalityön asiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta ja tuoda esiin mahdollisia kehittämiskohteita. Tutkimuksessa haluttiin saada tietoa myös siitä, miten palvelujen käyttäjät kokevat asiakaslähtöisyyden, vaikuttavuuden ja palveluiden kehittämisen. Teoreettinen viitekehys koostuu aikuissosiaalityöstä, asiakaslähtöisyydestä, vaikuttavuudesta ja kehittämisestä. Tutkimusta varten aineisto kerättiin kyselylomakkeilla Vaasan aikuissosiaalityön asiakkailta ja tutkimukseen osallistui yhteensä 211 henkilöä. Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineiston keruussa käytettiin kyselylomaketta, jossa oli strukturoituja ja avoimia kysymyksiä.
Tulosten mukaan Vaasan aikuissosiaalityön asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Asiakkaat kokevat, että heitä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja he voivat puhua asioistaan luottamuksellisesti. Lähes kaikki asiakasvastaa-jat olivat asioineet aikaisemmin sosiaalitoimessa. Vastaajat olivat pääosin 20–29-vuotiaita. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi sähköisen asioinnin kehittäminen. Asiakkaat kokivat, että sähköinen asiointi helpottaisi heidän arkeaan ja nopeuttaisi hakemusten käsittelyä.