Koulutuspalvelun tuotteistaminen : Hyria koulutus Oy
Kymäläinen, Matti (2015)
Kymäläinen, Matti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011428
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa uusi turvallisuusalan koulutuspalvelu Hyria koulutus Oy:lle. Tavoitteen taustalla oli toimeksiantajan strateginen tahtotila myyntityön ja asiakassuhteiden kehittämiseksi. Työ toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Käytännön toteutuksessa hyödynnettiin sekä konstruktiivisen tutkimuksen että palvelumuotoilun menetelmiä.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin palvelutuotteen kehittämistä tuotteistamisen ja palvelumuotoilun keinoin. Lisäksi käsiteltiin asiakas- ja tuotejohtamisen näkökulmia, joilla oli keskeinen yhteys tuotteistamiseen. Lopuksi kiinnitettiin huomiota projektinhallintaan, jonka tavoitteena oli varmistaa kehittämistyön onnistunut läpivienti.
Kehittämistyön käytännön osuus toteutettiin alkuvuoden ja kevään aikana 2015. Ensin analysoitiin toimeksiannon kohteena olleen turvallisuusalan osaston palvelutarjonta. Sen perusteella tarkennettiin kehittämistyön kohde ja tavoitteet. Seuraavaksi suoritettiin sisäisen toimintaympäristön analysointi ja kilpailevien tuotteiden kartoitus. Asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi toteutettiin teemahaastattelut viidelle kohderyhmän edustajalle.
Kerätyn tiedon pohjalta suunniteltiin kaupan alalle suunnatun turvallisuuskoulutuksen palvelukonsepti. Työn konkreettisena tuotoksena syntyi koulutuspalvelusta kertova tuote-esite. Työ luovutettiin toimeksiantajalle tuotteen käyttövalmiina testiversiona. Jos asiakkaat kokevat tuotteen hyödylliseksi, kannattaa toimeksiantajan jatkaa tuotteen kehittämistä ja toteuttaa pilotointi ennen lopullista tuotelanseerausta.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin palvelutuotteen kehittämistä tuotteistamisen ja palvelumuotoilun keinoin. Lisäksi käsiteltiin asiakas- ja tuotejohtamisen näkökulmia, joilla oli keskeinen yhteys tuotteistamiseen. Lopuksi kiinnitettiin huomiota projektinhallintaan, jonka tavoitteena oli varmistaa kehittämistyön onnistunut läpivienti.
Kehittämistyön käytännön osuus toteutettiin alkuvuoden ja kevään aikana 2015. Ensin analysoitiin toimeksiannon kohteena olleen turvallisuusalan osaston palvelutarjonta. Sen perusteella tarkennettiin kehittämistyön kohde ja tavoitteet. Seuraavaksi suoritettiin sisäisen toimintaympäristön analysointi ja kilpailevien tuotteiden kartoitus. Asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi toteutettiin teemahaastattelut viidelle kohderyhmän edustajalle.
Kerätyn tiedon pohjalta suunniteltiin kaupan alalle suunnatun turvallisuuskoulutuksen palvelukonsepti. Työn konkreettisena tuotoksena syntyi koulutuspalvelusta kertova tuote-esite. Työ luovutettiin toimeksiantajalle tuotteen käyttövalmiina testiversiona. Jos asiakkaat kokevat tuotteen hyödylliseksi, kannattaa toimeksiantajan jatkaa tuotteen kehittämistä ja toteuttaa pilotointi ennen lopullista tuotelanseerausta.