Kannattavaa kasvua palveluliiketoimintaa kehittämällä
Hyrynen, Katja (2015)
Hyrynen, Katja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911298
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911298
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli prosessianalyysin ja asiakashaastatteluiden avulla selvittää kohdeyrityksen palveluliiketoiminnan nykytila ja saatujen tulosten perusteella kehittää operatiivista tehokkuutta ja kartoittaa liiketoiminnan kasvumahdollisuuksia.
Tavoitteena oli prosessianalyysin kautta löytää prosessina etenevän palvelun mahdolliset pullonkaulat ja asiakasrajapinnassa palvelunlaatua häiritsevät tekijät. Service Blueprinting-menetelmällä, asiakaskyselyillä ja havainnoinnin keinoilla toteutettua analyysia syvennettiin SERVQUAL-menetelmää hyödyntäen. Näiden menetelmien avulla löydettiin selkeät kehityskohteet operatiiviselle toiminnalle.
Palveluliiketoiminnan strategisia kasvumahdollisuuksia kartoitettiin Sinisen meren strategian ja dynaamisen kasvumallin avulla. Sinisen meren strategian mukaisten neljän kysymyksen avulla luotiin kohdeyrityksen palveluliiketoiminnalle uusi arvokäyrä ja kasvu-malli.
Kasvua tavoitellaan kolmen toimenpiteen avulla; yritysostolla, uuden maantieteellisen markkina-alueen haltuunotolla ja uuden toimialan käynnistämisellä. Jokainen valittu toimenpide mahdollistaa kasvun. Yhdessä ne luovat synergiaa, joka kiihdyttää kohdeyrityksen palveluliiketoiminnan voimakkaaseen, mutta hallittuun kasvuun.
Palveluliiketoiminnan kehittämisellä on mahdollista hakea kannattavaa kasvua liiketoimintaan. Ydinasia on osaamisen ja operatiivisen tehokkuuden ohella kyky tuottaa aitoa lisäarvoa asiakkaalle. Aktiivinen ote ja yhteiskehittäminen asiakkaiden kanssa takaavat kasvun jatkuvuuden.
Tavoitteena oli prosessianalyysin kautta löytää prosessina etenevän palvelun mahdolliset pullonkaulat ja asiakasrajapinnassa palvelunlaatua häiritsevät tekijät. Service Blueprinting-menetelmällä, asiakaskyselyillä ja havainnoinnin keinoilla toteutettua analyysia syvennettiin SERVQUAL-menetelmää hyödyntäen. Näiden menetelmien avulla löydettiin selkeät kehityskohteet operatiiviselle toiminnalle.
Palveluliiketoiminnan strategisia kasvumahdollisuuksia kartoitettiin Sinisen meren strategian ja dynaamisen kasvumallin avulla. Sinisen meren strategian mukaisten neljän kysymyksen avulla luotiin kohdeyrityksen palveluliiketoiminnalle uusi arvokäyrä ja kasvu-malli.
Kasvua tavoitellaan kolmen toimenpiteen avulla; yritysostolla, uuden maantieteellisen markkina-alueen haltuunotolla ja uuden toimialan käynnistämisellä. Jokainen valittu toimenpide mahdollistaa kasvun. Yhdessä ne luovat synergiaa, joka kiihdyttää kohdeyrityksen palveluliiketoiminnan voimakkaaseen, mutta hallittuun kasvuun.
Palveluliiketoiminnan kehittämisellä on mahdollista hakea kannattavaa kasvua liiketoimintaan. Ydinasia on osaamisen ja operatiivisen tehokkuuden ohella kyky tuottaa aitoa lisäarvoa asiakkaalle. Aktiivinen ote ja yhteiskehittäminen asiakkaiden kanssa takaavat kasvun jatkuvuuden.