Kuosiverkkokaupan konseptisuunnittelu – : Tekstiilimuotoilijan toimenkuvaa laajentamassa
Kääriäinen, Hanna (2015)
Kääriäinen, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911233
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laadittiin konseptisuunnitelma kuosiverkkokaupalle – verkkopalvelulle, jonka välityksellä kuka tahansa voi myydä suunnittelemiaan kuoseja. Opinnäytetyö tukee tekijän oman tekstiilialan yritystoiminnan aloittamista.
Taustalla vaikutti tekijän halu vastata muotoilun demokratisoitumisen mukanaan tuomaan haasteeseen; kun kuosisuunnittelu luonnistuu harrastelijoiltakin, on koulutetun tekstiilimuotoilijan laajennettava toimenkuvaansa rivisuunnittelijasta kohti ammatillista asiantuntijuutta. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuloksena syntyvää konseptisuunnitelmaa voisi tulevaisuudessa hyödyntää kuosiverkkokaupan toteutuksen pohjana.
Kuosiverkkokaupan konseptointi noudatteli pääpiirteittäin Irmeli Sinkkosen (2009) kirjassaan Helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelu esittelemää mallia. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin haastattelua sekä havainnointia. Kuosiverkkokaupan käyttäjien toiveita ja tarpeita kartoitettiin strukturoidun haastattelun keinoin; kilpailevia verkkopalveluja puolestaan tarkasteltiin sekä kuosejaan myyvän suunnittelijan että niiden ostajan näkökulmasta. Lisäksi teemahaastattelun avulla selvitettiin, minkälainen verkkopalveluja työkseen toteuttavan ohjelmistokehittäjän mielestä on hyvä konseptisuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt kuosiverkkokaupan konseptisuunnitelma sisältää kolme kuvitettua käyttötarinaa, kaavion verkkopalvelun rakenteesta, alustavan suunnitelman sen visuaalisesta ilmeestä sekä rautalankamallit sen tärkeimmistä sivuista. Lisäksi suunnitelmaan liitettiin verkkopalvelun tulevalle toteuttajalle tarkoitettu toimeksianto. Tulevaisuudessa konseptisuunnitelma tarjoaa oivallisen perustan kuosiverkkokaupan toteutukselle.
Taustalla vaikutti tekijän halu vastata muotoilun demokratisoitumisen mukanaan tuomaan haasteeseen; kun kuosisuunnittelu luonnistuu harrastelijoiltakin, on koulutetun tekstiilimuotoilijan laajennettava toimenkuvaansa rivisuunnittelijasta kohti ammatillista asiantuntijuutta. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuloksena syntyvää konseptisuunnitelmaa voisi tulevaisuudessa hyödyntää kuosiverkkokaupan toteutuksen pohjana.
Kuosiverkkokaupan konseptointi noudatteli pääpiirteittäin Irmeli Sinkkosen (2009) kirjassaan Helppokäyttöisen verkkopalvelun suunnittelu esittelemää mallia. Aineistonhankintamenetelminä käytettiin haastattelua sekä havainnointia. Kuosiverkkokaupan käyttäjien toiveita ja tarpeita kartoitettiin strukturoidun haastattelun keinoin; kilpailevia verkkopalveluja puolestaan tarkasteltiin sekä kuosejaan myyvän suunnittelijan että niiden ostajan näkökulmasta. Lisäksi teemahaastattelun avulla selvitettiin, minkälainen verkkopalveluja työkseen toteuttavan ohjelmistokehittäjän mielestä on hyvä konseptisuunnitelma.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt kuosiverkkokaupan konseptisuunnitelma sisältää kolme kuvitettua käyttötarinaa, kaavion verkkopalvelun rakenteesta, alustavan suunnitelman sen visuaalisesta ilmeestä sekä rautalankamallit sen tärkeimmistä sivuista. Lisäksi suunnitelmaan liitettiin verkkopalvelun tulevalle toteuttajalle tarkoitettu toimeksianto. Tulevaisuudessa konseptisuunnitelma tarjoaa oivallisen perustan kuosiverkkokaupan toteutukselle.