Verkkokaupan asiakaspalvelututkimus : case Varusteleka
Uusitalo, Mira (2015)
Uusitalo, Mira
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610396
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisena asiakkaat kokevat Varusteleka Oy:n asiakaspalvelun ja millaiset tekijät vaikuttavat yrityksen asiakaspalvelun laatuun. Kohdeyrityksenä toimiva Varusteleka Oy on Suomessa toimiva armeijatavaran erikoisliike. Yrityksellä on verkkokauppa sekä kivijalkamyymälä Helsingissä.
Työn päätavoitteena oli selvittää millaisena vastaajat kokevat verkkokaupan asiakaspalvelun. Tutkimuksessa kerättiin tietoa Varustelekan asiakkaiden asiakastyytyväisyydestä verkkokaupan asiakaspalveluun. Samalla kyselyllä selvitettiin myös mielipiteitä markkinoinnista ja verkkokaupan toimivuudesta. Työn teoriaosuudessa käydään läpi, millainen on asiakaspalvelun määritelmä ja kuinka verkkokaupan asiakaspalvelu eroaa tavallisesta kasvotusten käytävästä asiakaspalvelusta
Kysely toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Vastaukset kerättiin ja analysoitiin Webropol kyselytutkimussovelluksella. Kysely suoritettiin tammi-helmikuussa 2014 ja vastausaika kyselyyn oli neljä viikkoa. Kyselyä mainostettiin yrityksen verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 3755 kappaletta.
Tutkimus onnistui suunnitellusti. Vastausten määrään oltiin tyytyväisiä ja toimeksiantaja sai vaikuttaa kyselyn sisältöön haluamallaan tavalla. Tulosten perusteella selvisi, että yrityksen markkinointi on mielekästä ja verkkokauppa koetaan toimivaksi. Yritys sai vahvistuksen asiakaspalvelun toimivuudesta. Yrityksen asiakaspalvelu on korkeaa ja toimivaa. Vastaajista 61 % oli jossain vaiheessa ottanut yhteyttä asiakaspalveluun. Vastauksista selvisi, että keskimääräisesti vastaus saadaan viimeistään seuraavana päivänä, ja asiakaspalveluhenkilöön ollaan lähes kaikissa tapauksissa oltu tyytyväisiä. Jatkossa yritys pystyy hyödyntämään tuloksia kehittäessään asiakaspalvelun toimintaa entisestään. Tulevaisuudessa kyselyn tuloksia voidaan myös käyttää vertailupohjana uusille kyselyille
Työn päätavoitteena oli selvittää millaisena vastaajat kokevat verkkokaupan asiakaspalvelun. Tutkimuksessa kerättiin tietoa Varustelekan asiakkaiden asiakastyytyväisyydestä verkkokaupan asiakaspalveluun. Samalla kyselyllä selvitettiin myös mielipiteitä markkinoinnista ja verkkokaupan toimivuudesta. Työn teoriaosuudessa käydään läpi, millainen on asiakaspalvelun määritelmä ja kuinka verkkokaupan asiakaspalvelu eroaa tavallisesta kasvotusten käytävästä asiakaspalvelusta
Kysely toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla kvantitatiivisena survey-tutkimuksena. Vastaukset kerättiin ja analysoitiin Webropol kyselytutkimussovelluksella. Kysely suoritettiin tammi-helmikuussa 2014 ja vastausaika kyselyyn oli neljä viikkoa. Kyselyä mainostettiin yrityksen verkkosivuilla sekä sosiaalisessa mediassa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 3755 kappaletta.
Tutkimus onnistui suunnitellusti. Vastausten määrään oltiin tyytyväisiä ja toimeksiantaja sai vaikuttaa kyselyn sisältöön haluamallaan tavalla. Tulosten perusteella selvisi, että yrityksen markkinointi on mielekästä ja verkkokauppa koetaan toimivaksi. Yritys sai vahvistuksen asiakaspalvelun toimivuudesta. Yrityksen asiakaspalvelu on korkeaa ja toimivaa. Vastaajista 61 % oli jossain vaiheessa ottanut yhteyttä asiakaspalveluun. Vastauksista selvisi, että keskimääräisesti vastaus saadaan viimeistään seuraavana päivänä, ja asiakaspalveluhenkilöön ollaan lähes kaikissa tapauksissa oltu tyytyväisiä. Jatkossa yritys pystyy hyödyntämään tuloksia kehittäessään asiakaspalvelun toimintaa entisestään. Tulevaisuudessa kyselyn tuloksia voidaan myös käyttää vertailupohjana uusille kyselyille