Lisää liikuntaa vertaistoiminnan kautta : liikuntavälineenä jumppahäntä
Niemi, Hanna-Liisa (2015)
Niemi, Hanna-Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610316
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten voisimme lisätä kehitys- ja sosiaalisen vuorovaikutuksen häiriöitä omaavien Koivulan koulun lasten ja Sampolan päivätoiminnan aikuisten liikuntaa. Työskentelytapana käytettiin vertaistoimintaa ja välineenä Sampolan päivätoiminnan ja Satakunnan ammattikorkeakoulun yhteistyönä kehitettyä liikuntavälinettä, jumppahäntää. Kehitysvammaiset ja monimuotoista kehityshäiriötä omaavat (F83 diagnoosin saaneet) oppivat parhaiten konkreettisesti tekemällä.
Lapsen kasvun ja kokonaiskehityksen kannalta on tärkeää, että lapsi liikkuu. Liikkumisen avulla lapsi saa mahdollisuuksia oppia monia uusia taitoja ja kehittää motorisia taitojaan. Tästä syystä lapsi tarvitsee säännöllistä ja systemaattista ohjausta ja paljon liikuntakokemuksia. Liikunnalla on positiivista vaikutusta terveyteen.
Kyseessä on laadultaan toiminnallinen opinnäytetyö. Sampolan päivätoiminnan aikuisten asiakkaiden kanssa suunnittelimme liikuntatuokiot ja liikkeet, ja teimme niistä kuvalliset ja sanalliset ohjeet. Harjoittelimme aluksi aikuisten kanssa liikkeitä ja ohjausta. Yhteisiä liikuntatuokioita lasten kanssa oli neljä kertaa ja ne toteutettiin syksyllä 2014. Liikuntatuokioiden osallistujat olivat Koivulan koulun 1- ja 2-luokan viisi oppilasta ja päivätoiminnan viisi asiakasta. Prosessin kuvaus perustuu osallistuvaan havainnointiin, haastatteluihin ja koulunkäyntiohjaajille tekemääni kyselyyn. Osallistujat ilmaisivat mielipiteitään hymynaama-periaatteella.
Osallistujien, koulunkäyntiohjaajien ja opettajan mielipiteet liikuntatuokioista olivat myönteisiä. Lapset olivat innokkaita jatkamaan liikuntatuokioita. Yksikkömme muuton takia liikuntatuokioiden jatko on kuitenkin vielä epävarmaa.
Prosessin aikana havaitsin myös, miten tärkeätä asiakkaidemme hyvinvoinnin kannalta on lisätä liikunnan eri muotoja heidän arkeensa.
Lapsen kasvun ja kokonaiskehityksen kannalta on tärkeää, että lapsi liikkuu. Liikkumisen avulla lapsi saa mahdollisuuksia oppia monia uusia taitoja ja kehittää motorisia taitojaan. Tästä syystä lapsi tarvitsee säännöllistä ja systemaattista ohjausta ja paljon liikuntakokemuksia. Liikunnalla on positiivista vaikutusta terveyteen.
Kyseessä on laadultaan toiminnallinen opinnäytetyö. Sampolan päivätoiminnan aikuisten asiakkaiden kanssa suunnittelimme liikuntatuokiot ja liikkeet, ja teimme niistä kuvalliset ja sanalliset ohjeet. Harjoittelimme aluksi aikuisten kanssa liikkeitä ja ohjausta. Yhteisiä liikuntatuokioita lasten kanssa oli neljä kertaa ja ne toteutettiin syksyllä 2014. Liikuntatuokioiden osallistujat olivat Koivulan koulun 1- ja 2-luokan viisi oppilasta ja päivätoiminnan viisi asiakasta. Prosessin kuvaus perustuu osallistuvaan havainnointiin, haastatteluihin ja koulunkäyntiohjaajille tekemääni kyselyyn. Osallistujat ilmaisivat mielipiteitään hymynaama-periaatteella.
Osallistujien, koulunkäyntiohjaajien ja opettajan mielipiteet liikuntatuokioista olivat myönteisiä. Lapset olivat innokkaita jatkamaan liikuntatuokioita. Yksikkömme muuton takia liikuntatuokioiden jatko on kuitenkin vielä epävarmaa.
Prosessin aikana havaitsin myös, miten tärkeätä asiakkaidemme hyvinvoinnin kannalta on lisätä liikunnan eri muotoja heidän arkeensa.