Arvojen merkitys laadunhallinnan kehittämisessä : laadunhallintajärjestelmän käyttöönotto Liedon lapsiperheiden kotipalvelussa
Vesamo, Anne (2015)
Vesamo, Anne
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510115
Tiivistelmä
Julkisten sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä, toteutusta ja kehittämistä säädetään ja ohjataan laeilla, ohjeilla ja valtakunnallisilla suosituksilla. Näiden yhteiskunnallisten ohjeistusten avulla pyritään tarjoamaan mahdollisimman hyvää, laadukasta ja tasavertaista palvelua. Systemaattista laadun kehittämistä ohjataan laadunhallintajärjestelmällä, joka kuvaa organisaation kokonaisuuden hallintaa. Tässä kehittämishankkeen raportissa kuvataan laadunhallintajärjestelmän käyttöönottoa ja siihen liittyvää laadun kehittämisprosessia Liedon lapsiperheiden kotipalvelussa. Kehittämishanke kuului osaksi Liedon sosiaalipalveluissa vuonna 2014 aloitettua systemaattista, SHQS-laatuohjelman mukaista laadunhallinnan kehittämistä. Kehittämishankkeen tarkoitus oli laatutyön tehokas käynnistäminen hankkeen avulla.
Kehittämishankkeen tavoitteina olivat laatuohjelman itsearviointikriteeristön pohjalta valitut kehittämiskohteet, jotka olivat perhetyöntekijöiden tehtävänkuvien päivittäminen, palveluajatuksen selkeyttäminen, työyksikön arvojen laadinta arvokeskustelun pohjalta sekä palvelun asiakasprosessin laadinta. Tässä opinnäytetyöraportissa kuvataan kehittämistehtävien toteutusprosessia, johon osallistuivat perhetyöntekijät ja –ohjaaja. Raportissa esitellään myös dokumentoidut tuotokset.
Laadunhallinnan kehittämistä lähestytään arvonäkökulmasta käsin, koska organisaation arvot muodostavat perustan asiakastyölle, työyhteisön hyvinvoinnille ja laadunhallinnalle. Arvot vaikuttavat ihmisen kaikkiin valintoihin ja toimintatapoihin, minkä vuoksi niiden tiedostaminen ja huomioiminen on olennaista kehitettäessä asiakaslähtöistä palvelua. Tämän vuoden kestänyt lapsiperheiden kotipalvelun laadun kehittämishanke oli alkusysäys jatkuvalle laadun kehittämistyölle, jota jatketaan yhdessä koko sosiaali- ja terveyspalveluorganisaation kanssa.
Kehittämishankkeen tavoitteina olivat laatuohjelman itsearviointikriteeristön pohjalta valitut kehittämiskohteet, jotka olivat perhetyöntekijöiden tehtävänkuvien päivittäminen, palveluajatuksen selkeyttäminen, työyksikön arvojen laadinta arvokeskustelun pohjalta sekä palvelun asiakasprosessin laadinta. Tässä opinnäytetyöraportissa kuvataan kehittämistehtävien toteutusprosessia, johon osallistuivat perhetyöntekijät ja –ohjaaja. Raportissa esitellään myös dokumentoidut tuotokset.
Laadunhallinnan kehittämistä lähestytään arvonäkökulmasta käsin, koska organisaation arvot muodostavat perustan asiakastyölle, työyhteisön hyvinvoinnille ja laadunhallinnalle. Arvot vaikuttavat ihmisen kaikkiin valintoihin ja toimintatapoihin, minkä vuoksi niiden tiedostaminen ja huomioiminen on olennaista kehitettäessä asiakaslähtöistä palvelua. Tämän vuoden kestänyt lapsiperheiden kotipalvelun laadun kehittämishanke oli alkusysäys jatkuvalle laadun kehittämistyölle, jota jatketaan yhdessä koko sosiaali- ja terveyspalveluorganisaation kanssa.