Mentorointimalli osaksi yrittäjyysopintoja : Hoiva- ja ohjausalan yrittäjyyteen kannustaminen Virtaa kintaisiin -hankkeessa
Palmunen, Niina (2015)
Palmunen, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610252
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610252
Tiivistelmä
Tässä työssä kerrotaan prosessista, jonka kautta syntyi Mentorointimalli yrittäjyysopintojen ja yrittäjyyden tukemiseksi hoiva- ja ohjausalan ammatillisessa koulutuksessa. Mentorointimalli toteutettiin osana Virtaa kintaisiin yrittäjyys- ja liiketoimintaosaamisesta –hanketta, jossa ovat mukana Haapaveden Opisto, Jyväskylän kristillinen opisto, Kankaanpään opisto, Keski-Suomen Opisto ja Lapuan kristillinen Opisto sekä työelämän yhteistyökumppaneita. Hanke alkoi syksyllä 2013 ja jatkui vuoden 2014 loppuun. Kehittämisen kohteena ovat erityisesti Lasten ja nuorten erityisohjaajan ammattitutkinnon, Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinnon sekä Perhepäivähoitajan ammattitutkinnon yrittäjyysopinnot ja yrittäjyyden kehittäminen alalla.
Opinnäytetyön tavoitteina on ollut luoda Virtaa kintaisiin –hankkeen opistoverkoston käyttöön Mentorointimalli yrittäjyyden oppimisen tukemiseen, kuvata yhteistyöprosessi vaiheineen sekä arvioida luotua mallia ja pohtia sen hyödynnettävyyttä. Työ on toteutettu konstruktiivisen tutkimuksen menetelmin.
Opinnäytetyönä syntyi Mentorointimalli Virtaa kintaisiin –hankkeen oppilaitosten käyttöön. Mentorointimallin tekemisessä kuultiin oppilaitosten toimijoita ja hoiva- ja ohjausalan yrittäjiä, eli tulevia mentoreita. Mentorointimallia testasi opinnäytetyön tekemisen aikana vain muutama opiskelija ja yksi mentori ja heidän kommenttinsa huomioitiin johtopäätöksissä.
Opinnäytetyö osoitti, että mentoroinnilla ja Mentorointimallilla on annettavaa yrittäjyyteen oppimisessa ja yrittäjäksi ryhtymisessä. Mentorointi ei kuitenkaan korvaa yrittäjyyden opetusta ja sitä tulisi tarjota vain niille opiskelijoille, jotka suunnittelevat yrityksen perustamista opintojen jälkeen.
Opinnäytetyön tavoitteina on ollut luoda Virtaa kintaisiin –hankkeen opistoverkoston käyttöön Mentorointimalli yrittäjyyden oppimisen tukemiseen, kuvata yhteistyöprosessi vaiheineen sekä arvioida luotua mallia ja pohtia sen hyödynnettävyyttä. Työ on toteutettu konstruktiivisen tutkimuksen menetelmin.
Opinnäytetyönä syntyi Mentorointimalli Virtaa kintaisiin –hankkeen oppilaitosten käyttöön. Mentorointimallin tekemisessä kuultiin oppilaitosten toimijoita ja hoiva- ja ohjausalan yrittäjiä, eli tulevia mentoreita. Mentorointimallia testasi opinnäytetyön tekemisen aikana vain muutama opiskelija ja yksi mentori ja heidän kommenttinsa huomioitiin johtopäätöksissä.
Opinnäytetyö osoitti, että mentoroinnilla ja Mentorointimallilla on annettavaa yrittäjyyteen oppimisessa ja yrittäjäksi ryhtymisessä. Mentorointi ei kuitenkaan korvaa yrittäjyyden opetusta ja sitä tulisi tarjota vain niille opiskelijoille, jotka suunnittelevat yrityksen perustamista opintojen jälkeen.