Amningshandledning : En utredning om hur amningshandledning upplevs och
Borgström, Nona; Rehn, Pilvi; Mansner, Cecilia; Silenski, Oili; Tuominen, Jenna; Salmela, Marion; Ahlberg, Heta; Johansson, Matilda; Käld, Mia; Meyer, Daniela; Sourander, Saana; Sundqvist, Lotta (2015)
Borgström, Nona
Rehn, Pilvi
Mansner, Cecilia
Silenski, Oili
Tuominen, Jenna
Salmela, Marion
Ahlberg, Heta
Johansson, Matilda
Käld, Mia
Meyer, Daniela
Sourander, Saana
Sundqvist, Lotta
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198778
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198778
Tiivistelmä
Folkhälsans förbund och förbundet för Mödra– och skyddshem har ett samarbetsprojekt ”Amning utan stress” som pågår mellan åren 2013–2016. Avsikten med projektet är att förbättra familjers möjlighet att få stöd i amningen, då amning är en central del av det tidiga föräldraskapet. Examensarbetet är ett beställningsarbete av Folkhälsans förbund och förbundet för Mödra– och skyddshem. Syftet med examensarbetet är att reda ut hur amningshandledning upplevs av mammor, pappor, professionella, studerande och doulor samt att reda ut hur amningshandledning förverkligas. Metoder som används i examensarbetet är litteraturstudier och fokusgruppsdiskussioner.
Teoridelen i examensarbetet fokuserar på amning och handledning samt hur amningshandledning förverkligas.
Resultaten från fokusgruppsdiskussionerna visade att mammorna upplevde amningshandledningen på sjukhuset som givande och konkret. De hade beslutat att försöka amma redan före de hade fått amningsstöd. Handledningen för pappor påverkade inte deras roll i amningen. Professionella upplevde att de kan ge god handledning, medan studerande upplevde att de kan ge god handledning i de vanligaste situationerna. Amningshandledningen upplevs som utmanande bland professionella och studerande och de använder sig av olika metoder och material i handledningen. Förebyggande arbete inleds redan innan barnet är fött. Doulan upplevde att de kan vara ett stort stöd för hela familjen, men de upplevde även att de fungerar osynligt både i samarbetet med personalen på sjukhuset samt rådgivningen. Folkhälsans förbund and förbundet för Mödra- och skyddshem are collaborating on the project "Breastfeeding without stress" during the years 2013-2016. The purpose of the project is to improve the possibilities for families to receive support for breastfeeding, as breastfeeding is a central part of early parenthood. The thesis is ordered by Folkhälsans förbund and förbundet för Mödra- och skyddshem. The aim of this thesis is to clarify how breastfeeding counselling is realised and how it is perceived by mothers, fathers, professionals, students and doulas. Methods used in this thesis are literature reviews and focus group discussions.
The theory part of this thesis focuses on breastfeeding, counselling, breastfeeding counselling and breastfeeding counselling related to groups mentioned. The result showed that mothers experienced breastfeeding counselling at the maternity ward as worthwhile and concrete. The decision to try to breastfeed was made before receiving breastfeeding counselling. Breastfeeding counselling for fathers did not affect their role in breastfeeding. Professionals experienced that they are able to give good counselling, while students perceived that they are able to give good counselling during normal situations. Breastfeeding counselling is considered challenging by professionals and by students and for counselling they use different methods and materials. Preventive work is initiated even before the child is born. Doulas perceived that they can be a support for the whole family, but they also experienced that they function invisibly both in collaboration with the staff of the hospital as well as with the health clinic.
Teoridelen i examensarbetet fokuserar på amning och handledning samt hur amningshandledning förverkligas.
Resultaten från fokusgruppsdiskussionerna visade att mammorna upplevde amningshandledningen på sjukhuset som givande och konkret. De hade beslutat att försöka amma redan före de hade fått amningsstöd. Handledningen för pappor påverkade inte deras roll i amningen. Professionella upplevde att de kan ge god handledning, medan studerande upplevde att de kan ge god handledning i de vanligaste situationerna. Amningshandledningen upplevs som utmanande bland professionella och studerande och de använder sig av olika metoder och material i handledningen. Förebyggande arbete inleds redan innan barnet är fött. Doulan upplevde att de kan vara ett stort stöd för hela familjen, men de upplevde även att de fungerar osynligt både i samarbetet med personalen på sjukhuset samt rådgivningen.
The theory part of this thesis focuses on breastfeeding, counselling, breastfeeding counselling and breastfeeding counselling related to groups mentioned. The result showed that mothers experienced breastfeeding counselling at the maternity ward as worthwhile and concrete. The decision to try to breastfeed was made before receiving breastfeeding counselling. Breastfeeding counselling for fathers did not affect their role in breastfeeding. Professionals experienced that they are able to give good counselling, while students perceived that they are able to give good counselling during normal situations. Breastfeeding counselling is considered challenging by professionals and by students and for counselling they use different methods and materials. Preventive work is initiated even before the child is born. Doulas perceived that they can be a support for the whole family, but they also experienced that they function invisibly both in collaboration with the staff of the hospital as well as with the health clinic.