Ohjaus ensihoidon harjoittelussa : Opiskelijoiden ja ohjaajien kokemana
Kallio, Tia; Mettinen, Marianne; Hakala, Joosua (2015)
Kallio, Tia
Mettinen, Marianne
Hakala, Joosua
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259921
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ensihoidon harjoitteluiden tämän hetkisiä ohjaamiskokemuksia sekä opiskelijoilta että ohjaajilta. Tavoitteena ohjaamiskokemuksien ja niiden eroavaisuuksien kartoittamisen lisäksi oli selvittää, miten ohjausta voitaisiin kehittää. Aihe muodostui tutkijoiden omasta halusta kartoittaa ohjausta. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensihoidon opiskelijat ovat kokeneet eritasoista ohjaamista ensihoidon harjoittelussa, aihetta ei myöskään ole aikaisemmin tutkittu Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö rajattiin luonnollisesti koskemaan Kymenlaakson aluetta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeita tehtiin kaksi, jotka suunnattiin kahdelle eri kohderyhmälle. Kohderyhminä olivat Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat, jotka ovat suorittaneet vähintään yhden ensihoidon harjoittelun, sekä Kymenlaakson alueen ensihoitajat, jotka työssään ohjaavat ensihoitaja AMK-opiskelijoita. Kyselylomakkeet laadittiin ja analysoitiin Webropol-ohjelmalla. Avoimiin kysymyksiin käytettiin sisällönanalyysiä. Kyselyihin vastasi 25 ohjaajaa sekä 25 opiskelijaa. Ohjaajien kyselyn vastausprosentiksi muodos-tui 26,9 % ja opiskelijoiden kyselyn 62,5 %.
Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoiden sekä ohjaajien ohjauskokemuksista on hyviä. Kohderyhmien vastaukset ovat erittäin yhteneviä, eikä ohjauksen eri osa-alueiden toteutumisesta olla kovin eri mieltä. Tämän hetkinen ohjaus on tuloksien mukaan hyvällä tasolla, joskin muutamia kehitysalueita oli. Ohjaajien vastauksien tuloksista käy selkeästi ilmi toive paremmasta yhteistyöstä ja tiedonkulusta oppilaitoksen kanssa. Molempien vastaajaryhmien vastauksissa esiintyy kysyntää sekä tarvetta ohjauskoulutukselle. Koulutuksen avulla voitaisiin yhtenäistää ja tasavertaistaa ensihoidon harjoitteluiden ohjausta. Tuloksista käy myös ilmi, etteivät potilasturvallisuutta varmentavat menetelmät ole kentällä kovin yleisiä. Ohjaajat kokevat tarvetta potilasturvallisuutta varmentavien menetelmien koulutukselle, myös opiskelijoiden vastausten mukaan menetelmät eivät toteudu ohjauksessa riittävästi.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kyselylomakkeita tehtiin kaksi, jotka suunnattiin kahdelle eri kohderyhmälle. Kohderyhminä olivat Kymenlaakson ammattikorkeakoulun ensihoitajaopiskelijat, jotka ovat suorittaneet vähintään yhden ensihoidon harjoittelun, sekä Kymenlaakson alueen ensihoitajat, jotka työssään ohjaavat ensihoitaja AMK-opiskelijoita. Kyselylomakkeet laadittiin ja analysoitiin Webropol-ohjelmalla. Avoimiin kysymyksiin käytettiin sisällönanalyysiä. Kyselyihin vastasi 25 ohjaajaa sekä 25 opiskelijaa. Ohjaajien kyselyn vastausprosentiksi muodos-tui 26,9 % ja opiskelijoiden kyselyn 62,5 %.
Tutkimuksen mukaan suurin osa opiskelijoiden sekä ohjaajien ohjauskokemuksista on hyviä. Kohderyhmien vastaukset ovat erittäin yhteneviä, eikä ohjauksen eri osa-alueiden toteutumisesta olla kovin eri mieltä. Tämän hetkinen ohjaus on tuloksien mukaan hyvällä tasolla, joskin muutamia kehitysalueita oli. Ohjaajien vastauksien tuloksista käy selkeästi ilmi toive paremmasta yhteistyöstä ja tiedonkulusta oppilaitoksen kanssa. Molempien vastaajaryhmien vastauksissa esiintyy kysyntää sekä tarvetta ohjauskoulutukselle. Koulutuksen avulla voitaisiin yhtenäistää ja tasavertaistaa ensihoidon harjoitteluiden ohjausta. Tuloksista käy myös ilmi, etteivät potilasturvallisuutta varmentavat menetelmät ole kentällä kovin yleisiä. Ohjaajat kokevat tarvetta potilasturvallisuutta varmentavien menetelmien koulutukselle, myös opiskelijoiden vastausten mukaan menetelmät eivät toteudu ohjauksessa riittävästi.