Runousoppi apuna Teräsvaari-dokumenttielokuvan käsikirjoituksessa
Romo, Terhi (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239771
Tiivistelmä
Dokumenttielokuvassa käsikirjoitus kehittyy jatkuvasti muuttuvana prosessina, koska todellisuuden ennustaminen on hankalaa. Käsikirjoittajan tulisi kuitenkin pyrkiä luomaan jonkinlaiset raamit dokumentille jo tuotannon ennakkosuunnitteluvaiheessa parhaimman lopputuloksen varmistamiseksi. Tutkimukseni tavoitteena on esitellä, kuinka Aristoteleen Runousoppia voi käyttää apuna dokumenttielokuvan käsikirjoitusta laatiessa.
Tutkimuksen toiminnallisena osana on pitkä dokumenttielokuva Teräsvaari, jossa toimin toisena ohjaajana ja käsikirjoittajana. Pohdin työssäni myös dokumenttielokuvan objektiivisuuskäsitystä ja sen suhdetta Teräsvaari-dokumenttielokuvaan.
Tutkimuksen tehtyäni huomasin löytäväni Runousopista monia työkaluja, joita voi käyttää dokumenttielokuvan draamankaaren rakentamisessa. Tutkimuksessani jätän käsittelyn ulkopuolelle sellaiset Runousopin opit, jotka eivät mielestäni ole sovellettavissa elokuvan tutkimukseen, koska ne eivät tue elokuvan omia ilmaisumuotoja.
Tutkimuksen toiminnallisena osana on pitkä dokumenttielokuva Teräsvaari, jossa toimin toisena ohjaajana ja käsikirjoittajana. Pohdin työssäni myös dokumenttielokuvan objektiivisuuskäsitystä ja sen suhdetta Teräsvaari-dokumenttielokuvaan.
Tutkimuksen tehtyäni huomasin löytäväni Runousopista monia työkaluja, joita voi käyttää dokumenttielokuvan draamankaaren rakentamisessa. Tutkimuksessani jätän käsittelyn ulkopuolelle sellaiset Runousopin opit, jotka eivät mielestäni ole sovellettavissa elokuvan tutkimukseen, koska ne eivät tue elokuvan omia ilmaisumuotoja.