Lentopallon brändi-imago suomalaisfanien kokemana : Case: Lentopallon MM-kisat 2014
Schultz, Teresa (2015)
Schultz, Teresa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229571
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen on lentopallon brändi-imago suomalaisfanien silmin ja mitkä ovat suomalaisfanien motiivit saapua MM-kisatapahtumaan.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvattiin erilaisia bränditeorioita sekä sitä, miten brändi toimii urheiluteollisuudessa ja kuinka brändiä voidaan eri tavoin kehittää. Viitekehyksessä selviää, että brändi toimii eri tavalla urheilubisneksessä kuin muiden alojen liiketoimin-nassa. Viitekehyksestä saa myös syvemmän käsityksen urheilukuluttajien käyttäytymisestä ja motiiveista.
Tutkimus toteutettiin Puolassa lentopallon MM-kisoissa syksyllä vuonna 2014. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka koostui eri osa-alueista, kuten brändimielikuvista ja motiiveista. Kisaprojektissa haastateltiin potentiaalisia faneja eri maista, mutta opin-näytetyö on rajattu suomalaisfanien vastauksiin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että suomalaisfanit pitävät lentopalloa kansainvälisenä, jännittävänä ja miellyttävänä lajina. Vähiten lentopalloa kuvailevia adjektiiveja ovat tylsä, heikko ja rutiininomainen. Suomalaisfanien motiivit saapua katsomaan kisoja liittyvät eniten itse urheilulajiin. Tuloksien avulla voidaan rakentaa lentopallolle brändi-imagoa ja -pääomaa, sekä kehittää lentopallon brändiä toivottuun suuntaan.
Opinnäytetyön viitekehyksessä kuvattiin erilaisia bränditeorioita sekä sitä, miten brändi toimii urheiluteollisuudessa ja kuinka brändiä voidaan eri tavoin kehittää. Viitekehyksessä selviää, että brändi toimii eri tavalla urheilubisneksessä kuin muiden alojen liiketoimin-nassa. Viitekehyksestä saa myös syvemmän käsityksen urheilukuluttajien käyttäytymisestä ja motiiveista.
Tutkimus toteutettiin Puolassa lentopallon MM-kisoissa syksyllä vuonna 2014. Tutkimuksessa käytettiin kyselylomaketta, joka koostui eri osa-alueista, kuten brändimielikuvista ja motiiveista. Kisaprojektissa haastateltiin potentiaalisia faneja eri maista, mutta opin-näytetyö on rajattu suomalaisfanien vastauksiin.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että suomalaisfanit pitävät lentopalloa kansainvälisenä, jännittävänä ja miellyttävänä lajina. Vähiten lentopalloa kuvailevia adjektiiveja ovat tylsä, heikko ja rutiininomainen. Suomalaisfanien motiivit saapua katsomaan kisoja liittyvät eniten itse urheilulajiin. Tuloksien avulla voidaan rakentaa lentopallolle brändi-imagoa ja -pääomaa, sekä kehittää lentopallon brändiä toivottuun suuntaan.