Prissättning av energived : Kostnadsstrukturen vid hantering av helträd och kvistad energived
Jansson, Daniel (2015)
Jansson, Daniel
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505178455
Tiivistelmä
Examensarbetet behandlar hur kostnadsstrukturen ser ut i samband med energivedsdrivning av kvistad energived och helträdsuttag. Undersökningen är kopplad geografiskt till Skogsvårdsföreningen Österbottens norra team, d.v.s. från Karleby till Nykarleby. Resultatet beaktar även försäljningspriset som Skogsvårdsföreningen Österbotten får för energiveden och hur mycket Skogsvårdsföreningen Österbotten kan betala åt markägaren efter att alla kostnader är avdragna.
De uppgifter som jag använt mig av är hämtade från Skogsvårdsföreningen Österbottens interna datasystem. Uppgifterna innehöll drivningskostnader för kvistad energived och helträdsuttag från åren 2013 – 2014 samt fjärrtransportkostnader och kostnader för flisning. Även fukthalt och värmevärde på levererad flis fanns att tillgå.
Resultatet tyder på att kostnaderna för att driva helträd och att tillverka flis utav den är höga. Detta leder till att betalningsförmågan är klart lägre än för kvistad energived. För kvistad energived ur klena gallringar är drivningskostnaden högre än vid helträdsdrivning, men eftersom Skogsvårdsföreningen får leverera kvistad energived till terminal så tillkommer ingen flisningskostnad som gör att fjärrtransportkostnaden hålls på en rimlig nivå. Betalningsförmågan mot skogsägaren för kvistad energived ur klena gallringar är cirka tre gånger högre än för helträd. This Bachelor´s thesis describes the cost structure when dealing with delimbed energy wood and non-delimbed energy wood. The investigation is linked geographically to the Forest Management Association, team northern Ostrobothnia ( from Karleby to Nykarleby). The result also takes into account the sales price that the Forest Management Association Ostrobothnia gets for the energy wood and how much the association can pay the land owner after all costs have been deducted.
Data from the internal computer system of the Management Association in Ostrobothnia has been used. The data contains the harvesting costs for delimbed energy wood and non-delimbed energy wood as well as the remote transport costs and the chipping costs. The moisture content and the calorific value of wood chips that have been delivered can also be found in the data.
The result suggests that the handling costs of non-delimbed wood and its chipping are high. This leads to the fact that the ability to pay is clearly lower than for delimbed energy wood. For delimbed energy wood from first thinning the driving costs are higher than for the non-delimbed energy wood. The affordability are about three times better for delimbed energy wood than for non-delimbed energy wood.
De uppgifter som jag använt mig av är hämtade från Skogsvårdsföreningen Österbottens interna datasystem. Uppgifterna innehöll drivningskostnader för kvistad energived och helträdsuttag från åren 2013 – 2014 samt fjärrtransportkostnader och kostnader för flisning. Även fukthalt och värmevärde på levererad flis fanns att tillgå.
Resultatet tyder på att kostnaderna för att driva helträd och att tillverka flis utav den är höga. Detta leder till att betalningsförmågan är klart lägre än för kvistad energived. För kvistad energived ur klena gallringar är drivningskostnaden högre än vid helträdsdrivning, men eftersom Skogsvårdsföreningen får leverera kvistad energived till terminal så tillkommer ingen flisningskostnad som gör att fjärrtransportkostnaden hålls på en rimlig nivå. Betalningsförmågan mot skogsägaren för kvistad energived ur klena gallringar är cirka tre gånger högre än för helträd.
Data from the internal computer system of the Management Association in Ostrobothnia has been used. The data contains the harvesting costs for delimbed energy wood and non-delimbed energy wood as well as the remote transport costs and the chipping costs. The moisture content and the calorific value of wood chips that have been delivered can also be found in the data.
The result suggests that the handling costs of non-delimbed wood and its chipping are high. This leads to the fact that the ability to pay is clearly lower than for delimbed energy wood. For delimbed energy wood from first thinning the driving costs are higher than for the non-delimbed energy wood. The affordability are about three times better for delimbed energy wood than for non-delimbed energy wood.