Affärsutveckling enligt Drivhusets metod
Lindqvist, Daniel (2015)
Lindqvist, Daniel
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229654
Tiivistelmä
Examensarbetet handlar om att utveckla en affärsmodell för ett företag som jag kommer att grunda tillsammans med en affärspartner. Syftet med examensarbetet är att utveckla affärsidén och -modellen enligt Drivhusets metod, som bygger på den senaste forskningen inom affärsutveckling. Samtidigt undersöker jag också om det finns behov i Pargas av ett företag i energibranschen.
För att kunna utnyttja modellen maximalt har jag bekantat mig med de bakomliggande teorierna, formade av uppskattade entreprenörer och företagsutvecklare runtom världen. Att sätta mig in i dessa teorier gav mig kunskaper om att utveckla en egen affärsmodell. Verktygen och Drivhusets metod presenteras i teoridelen, medan jag i den empiriska delen har utvecklat en affärsmodell från början för vårt kommande företag. Som slutprodukter fungerar den färdiga affärsmodellen och en pitch som beskriver vår tjänst.
Att arbeta utgående från Drivhusets metod har varit intressant och mycket olikt det som jag trodde att affärsutveckling var. Att sätta kunden i fokus redan från dag ett har hjälpt mycket, eftersom kunderna är de som egentligen sitter på alla svar gällande företaget. Jag kan varmt rekommendera metoden för alla som redan är företagare eller har planer på att grunda ett eget företag. The Bachelor’s Thesis is about developing a business model for a company that I am going to found together with a business partner. The purpose of the thesis is to develop the business idea and business model with Drivhuset’s method, which is constructed from the latest research in business development. At the same time I am researching if there is a need in Parainen for a company in the energy industry.
To be able to take maximal advantage of the model, I have studied the theories, which are the base of the method. The theories are formed by appreciated entrepreneurs and business developers from all over the world. By taking part of these theories I gained knowledge about developing an own business model. The tools and Drivhuset’s method are presented in the theoretical part of the thesis and in the empirical part I have developed a business model for our company from scratch. The end products are a finished business model and a pitch that describes our service.
Working with Drivhuset’s method has been interesting and very different from what I thought business development was. Putting the customer in focus since day one has helped a lot, since the customers are the ones with all the answers regarding the company. I can warmly recommend the method for all those who already are entrepreneurs or have plans of founding a company.
För att kunna utnyttja modellen maximalt har jag bekantat mig med de bakomliggande teorierna, formade av uppskattade entreprenörer och företagsutvecklare runtom världen. Att sätta mig in i dessa teorier gav mig kunskaper om att utveckla en egen affärsmodell. Verktygen och Drivhusets metod presenteras i teoridelen, medan jag i den empiriska delen har utvecklat en affärsmodell från början för vårt kommande företag. Som slutprodukter fungerar den färdiga affärsmodellen och en pitch som beskriver vår tjänst.
Att arbeta utgående från Drivhusets metod har varit intressant och mycket olikt det som jag trodde att affärsutveckling var. Att sätta kunden i fokus redan från dag ett har hjälpt mycket, eftersom kunderna är de som egentligen sitter på alla svar gällande företaget. Jag kan varmt rekommendera metoden för alla som redan är företagare eller har planer på att grunda ett eget företag.
To be able to take maximal advantage of the model, I have studied the theories, which are the base of the method. The theories are formed by appreciated entrepreneurs and business developers from all over the world. By taking part of these theories I gained knowledge about developing an own business model. The tools and Drivhuset’s method are presented in the theoretical part of the thesis and in the empirical part I have developed a business model for our company from scratch. The end products are a finished business model and a pitch that describes our service.
Working with Drivhuset’s method has been interesting and very different from what I thought business development was. Putting the customer in focus since day one has helped a lot, since the customers are the ones with all the answers regarding the company. I can warmly recommend the method for all those who already are entrepreneurs or have plans of founding a company.