Lähiruoka näkyväksi osaksi Opetusravintola Kokkolinnan toimintaa
Hotakainen, Reea (2015)
Hotakainen, Reea
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229559
Tiivistelmä
Ruoka, sen tuottaminen ja ravitsemus puhuttavat suomalaisia juuri tällä hetkellä hyvinkin paljon. Lähiruoasta ennustetaan tulevaisuuden trendiä ruokamarkkinoilla ja sitä se jo osin on. Lähiruoka määrittyy tuotannon ja kulutuksen keskinäisen maantieteellisen sijainnin pohjalta ja on arvovalinta, jolla nähdään kestävän kehityksen mukaisia vaikutuksia oman alueen hyvinvoinnille.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus perehtyä lähiruokaan ja sen vaikutuksiin ravintolaympäristössä. Työ kytkeytyi kiinteästi Opetusravintola Kokkolinnan tarpeisiin ja sen suunnitelmiin muuttaa toimintansa entistä lähemmäksi lähiruokaravintola-ajattelua. Päätelmien tekoa varten on haastateltu Kokkolinnan eri toimijoita, lähiruokaa jo hyödyntävää ravintoloitsijaa sekä tehty laaja asiakastutkimus. Saatujen tietojen pohjalta on tehty päätelmiä lähiruoan vaikutuksista Kokkolinnan tavarantilaukseen, ruokalistasuunnitteluun, markkinointiin sekä asiakastyytyväisyyteen.
Työssä määriteltiin lähiruoka useisiin eri lähteisiin tukeutuen ja päädyttiin näkemään se lähellä tuotettuina elintarvikkeina, joilla kuljetusmatka ravintolaan on mahdollisimman lyhyt. Etäisyys tuotantopaikan ja ravintolan välillä tulisi olla alle 100 kilometriä, mikäli tuottetta on saatavilla alueelta. Hankintapaikkojen osalta pyritään löytämään tuottajia, jotka kykenevät itse toimittamaan tuotteita ravintolaan tai tukkuliikkeitä, jotka pääsääntöisesti hyödyn-tävät oman alueen tuottajien raaka-aineita.
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus perehtyä lähiruokaan ja sen vaikutuksiin ravintolaympäristössä. Työ kytkeytyi kiinteästi Opetusravintola Kokkolinnan tarpeisiin ja sen suunnitelmiin muuttaa toimintansa entistä lähemmäksi lähiruokaravintola-ajattelua. Päätelmien tekoa varten on haastateltu Kokkolinnan eri toimijoita, lähiruokaa jo hyödyntävää ravintoloitsijaa sekä tehty laaja asiakastutkimus. Saatujen tietojen pohjalta on tehty päätelmiä lähiruoan vaikutuksista Kokkolinnan tavarantilaukseen, ruokalistasuunnitteluun, markkinointiin sekä asiakastyytyväisyyteen.
Työssä määriteltiin lähiruoka useisiin eri lähteisiin tukeutuen ja päädyttiin näkemään se lähellä tuotettuina elintarvikkeina, joilla kuljetusmatka ravintolaan on mahdollisimman lyhyt. Etäisyys tuotantopaikan ja ravintolan välillä tulisi olla alle 100 kilometriä, mikäli tuottetta on saatavilla alueelta. Hankintapaikkojen osalta pyritään löytämään tuottajia, jotka kykenevät itse toimittamaan tuotteita ravintolaan tai tukkuliikkeitä, jotka pääsääntöisesti hyödyn-tävät oman alueen tuottajien raaka-aineita.