Suorahaku myynnin- ja markkinoinnin alalla : - suosituksia työnhakijalle
Korhonen, Tiia (2015)
Korhonen, Tiia
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219487
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvaillaan suorahakuprosessin keskeiset vaiheet ja kartoitetaan myynnin- ja markkinoinnin alan suorahakutoiminnan piirteitä. Pääpaino on suorahakuprosessin valintavaiheessa, jossa potentiaalisista kandidaateista valitaan työtehtävään paras mahdollinen ehdokas. Tarkoituksena on tuottaa lisää tietoa suorahakualasta, jota toimeksiantajana toimiva sitoutumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA voi hyödyntää jäsenistönsä työnhaun kehittämisessä.
Tutkimus koostuu kahdesta osasta sekä teoreettisesta viitekehyksestä että empiirisestä osiosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan suorahakuprosessin pääpiirteitä, jossa tarkastelun pääpaino on ehdokkaiden valinta- ja karsintaperusteiden kartoittamisessa. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan suorahakuprosessia kokonaisuutena, kun toisessa luvussa pureudutaan tarkemmin kandidaattien valinta- ja karsintavaiheisiin. Teoreettinen viitekehys luo empiiristä osuutta tukevan pohjan.
Kokonaistutkimus pohjautuu kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, johon suomalaiset suorahaun ammattilaiset ovat vastanneet anonyymisti. Tutkimustuloksissa tärkeimmiksi työnsaantia edistäviksi tekijöiksi ilmenivät ajantasainen CV ja LinkedIn -profiili, valmistautuminen työhaastatteluihin, asenne ja motivaatio avoinna olevaa työtehtävää kohtaan, sekä avointa työtehtävää tukevan osaamisen esittäminen. Tutkimuksen lopussa olevat johtopäätökset on jaettu keskeisten tulosten yleiseen pohdintaan, sekä ”suosituksia työnhakijalle” -alalukuun, josta hakija saa konkreettisia vinkkejä työnhakunsa kehittämiselle. Työnhaussa kannattaa panostaa oman osaamisen esille tuomiseen ja miettiä mitä tarjottavaa itsellä olisi juuri kyseistä haettavaa työtehtävää ajatellen. Työnhakijan kannattaa panostaa aktiiviseen työnhakuun, sillä kaikista avoimista työpaikoista ei ilmoitella julkisesti.
Suomalaisista suorahaun ammattilaisista kyselyyn vastasi 48 henkilöä, jolloin osuus oli 24 %. Kysely suoritettiin Webropol 2.0 -järjestelmällä helmi-maaliskuun vaihteessa 2015 ja tutkimustulokset esiteltiin saman vuoden toukokuussa.
Tutkimus koostuu kahdesta osasta sekä teoreettisesta viitekehyksestä että empiirisestä osiosta. Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan suorahakuprosessin pääpiirteitä, jossa tarkastelun pääpaino on ehdokkaiden valinta- ja karsintaperusteiden kartoittamisessa. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan suorahakuprosessia kokonaisuutena, kun toisessa luvussa pureudutaan tarkemmin kandidaattien valinta- ja karsintavaiheisiin. Teoreettinen viitekehys luo empiiristä osuutta tukevan pohjan.
Kokonaistutkimus pohjautuu kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, johon suomalaiset suorahaun ammattilaiset ovat vastanneet anonyymisti. Tutkimustuloksissa tärkeimmiksi työnsaantia edistäviksi tekijöiksi ilmenivät ajantasainen CV ja LinkedIn -profiili, valmistautuminen työhaastatteluihin, asenne ja motivaatio avoinna olevaa työtehtävää kohtaan, sekä avointa työtehtävää tukevan osaamisen esittäminen. Tutkimuksen lopussa olevat johtopäätökset on jaettu keskeisten tulosten yleiseen pohdintaan, sekä ”suosituksia työnhakijalle” -alalukuun, josta hakija saa konkreettisia vinkkejä työnhakunsa kehittämiselle. Työnhaussa kannattaa panostaa oman osaamisen esille tuomiseen ja miettiä mitä tarjottavaa itsellä olisi juuri kyseistä haettavaa työtehtävää ajatellen. Työnhakijan kannattaa panostaa aktiiviseen työnhakuun, sillä kaikista avoimista työpaikoista ei ilmoitella julkisesti.
Suomalaisista suorahaun ammattilaisista kyselyyn vastasi 48 henkilöä, jolloin osuus oli 24 %. Kysely suoritettiin Webropol 2.0 -järjestelmällä helmi-maaliskuun vaihteessa 2015 ja tutkimustulokset esiteltiin saman vuoden toukokuussa.