Johtaminen psykoedukatiivisen perhetyön menetelmän mahdollistajana
Karjalainen, Tuija; Pelvo, Auli (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Karjalainen, Tuija
Pelvo, Auli
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219429
Tiivistelmä
Etelä – Karjalan keskussairaalassa on viime vuosina kehitetty perhetyötä ja järjestetty koulutusta aiheesta. Työmenetelmää ei kuitenkaan käytetä riittävästi. Tutkimukset ovat osoittaneet, että psykoedukatiivisesta perhetyön menetelmästä on suurta hyötyä sairastuneelle ja hänen läheisilleen.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää mielenterveys- ja päihdepalvelujen esimiesten tietämystä psykoedukatiivisesta perhetyön menetelmästä ja sen käytöstä yksiköissä. Tavoitteena oli saada esimiehet pohtimaan menetelmän käyttöä estäviä ja edistäviä tekijöitä. Työmme koostuu teoriaosiosta, jossa kuvaamme johtamista muutoksessa ja psykoedukatiivista perhetyön menetelmää, sekä tutkimuksen raportointiin keskittyvästä osiosta.
Opinnäytetyö keskittyy johtamiseen psykoedukatiivisen perhetyön menetelmän mahdollistajana. Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta, jossa kuvataan johtamista ja psykoedukatiivista perhetyön menetelmää, sekä tutkimuksen raportointiin keskittyvästä osiosta. Aineisto kerättiin neljällä ryhmähaastattelulla, mitkä toteutuivat Bikva mallin mukaisesti. Haastatteluihin osallistui sekä lähiesimiehiä että tulosyksikön johtaja.
Opinnäytetyön tulosten mukaan psykoedukaatio menetelmää käytetään yksiköissä vaihtelevasti ja sattumanvaraisesti. Menetelmän käyttöön vaikuttaa erityisesti työntekijän motivaatio. Organisaation sisäisellä koulutuksella on ollut suuri merkitys menetelmän siirtymiselle käytännön työhön. Johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvät tekijät ovat merkittävässä roolissa menetelmän käyttöön otossa ja vakiintumisessa pysyväksi toimintatavaksi. Esimiesten rooli menetelmän käytön hyötyjen esille tuomisessa on merkittävä. Korostamalla menetelmän hyötyjä voidaan lisätä myös työntekijän motivaatiota hyödyntää sitä työssään.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää mielenterveys- ja päihdepalvelujen esimiesten tietämystä psykoedukatiivisesta perhetyön menetelmästä ja sen käytöstä yksiköissä. Tavoitteena oli saada esimiehet pohtimaan menetelmän käyttöä estäviä ja edistäviä tekijöitä. Työmme koostuu teoriaosiosta, jossa kuvaamme johtamista muutoksessa ja psykoedukatiivista perhetyön menetelmää, sekä tutkimuksen raportointiin keskittyvästä osiosta.
Opinnäytetyö keskittyy johtamiseen psykoedukatiivisen perhetyön menetelmän mahdollistajana. Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta, jossa kuvataan johtamista ja psykoedukatiivista perhetyön menetelmää, sekä tutkimuksen raportointiin keskittyvästä osiosta. Aineisto kerättiin neljällä ryhmähaastattelulla, mitkä toteutuivat Bikva mallin mukaisesti. Haastatteluihin osallistui sekä lähiesimiehiä että tulosyksikön johtaja.
Opinnäytetyön tulosten mukaan psykoedukaatio menetelmää käytetään yksiköissä vaihtelevasti ja sattumanvaraisesti. Menetelmän käyttöön vaikuttaa erityisesti työntekijän motivaatio. Organisaation sisäisellä koulutuksella on ollut suuri merkitys menetelmän siirtymiselle käytännön työhön. Johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvät tekijät ovat merkittävässä roolissa menetelmän käyttöön otossa ja vakiintumisessa pysyväksi toimintatavaksi. Esimiesten rooli menetelmän käytön hyötyjen esille tuomisessa on merkittävä. Korostamalla menetelmän hyötyjä voidaan lisätä myös työntekijän motivaatiota hyödyntää sitä työssään.