"Blogataan yhdessä!" : Osallisuudessa suunniteltu ja toteutettu yhteisöllinen blogi avoimen varhaiskasvatustoiminnan foorumina
Rintakoski, Emmi (2015)
Rintakoski, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219389
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi hämeenlinnalainen avoin varhaiskasvatustoiminta ja kohderyhmänä olivat avoimen varhaiskasvatustoiminnassa käyvien lasten vanhemmat. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli suunnitella ja toteuttaa yhteisöllinen blogi avoimen varhaiskasvatustoiminnan foorumiksi osallisuudessa. Opinnäytetyön toteutuksen aikana vanhempia osallistettiin yhteisöllisen blogin sisällön suunnitteluun ja toteutukseen.
Opinnäytetyön teoreettisiin lähtökohtiin kuuluivat blogi avoimen varhaiskasvatustoiminnan foorumina, blogi mediakasvatuksen ja sosiaalisen median välineenä sekä blogi yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääjänä. Teoriaosuudessa tuotiin esille myös osallisuutta ja sosiaalista mediaa koskevia aiempia tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston hankinta toteutettiin ryhmähaastattelun ja avoimen kyselylomakkeen avulla keväällä 2015. Opinnäytetyön aineiston analysointi menetelmänä käytettiin teemoittelua, jossa on kyse laadullisen aineiston ryhmittelystä erilaisten aihepiirien mukaan.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella yhdessä suunniteltu ja toteutettu yhteisöllinen blogi avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa mahdollistaa koko perheen osallisuuden lapsen arkeen avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa. Avoimen varhaiskasvatustoiminnan blogisivuston sisältö on koottu tutkimusten tulosten pohjalta.
Vanhempien osallistuessa yhteisöllisen blogin sisällön suunnitteluun ja toteutukseen mahdollistetaan lapsen äänen kuuleminen. Yhteisöllisen blogin sisällön toteutuksessa korostuu vanhemman ja lapsen yhteiset kokemukset ja yhteinen tekeminen, joka osaltaan tukee vanhemman ja lapsen suhdetta toisiinsa. Yhteiset kokemukset rikastuttavat lapsen ja vanhemman arkea ja tukevat vanhemman kasvatustehtävää.
Opinnäytetyön teoreettisiin lähtökohtiin kuuluivat blogi avoimen varhaiskasvatustoiminnan foorumina, blogi mediakasvatuksen ja sosiaalisen median välineenä sekä blogi yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääjänä. Teoriaosuudessa tuotiin esille myös osallisuutta ja sosiaalista mediaa koskevia aiempia tutkimuksia.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineiston hankinta toteutettiin ryhmähaastattelun ja avoimen kyselylomakkeen avulla keväällä 2015. Opinnäytetyön aineiston analysointi menetelmänä käytettiin teemoittelua, jossa on kyse laadullisen aineiston ryhmittelystä erilaisten aihepiirien mukaan.
Opinnäytetyön tutkimustulosten perusteella yhdessä suunniteltu ja toteutettu yhteisöllinen blogi avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa mahdollistaa koko perheen osallisuuden lapsen arkeen avoimessa varhaiskasvatustoiminnassa. Avoimen varhaiskasvatustoiminnan blogisivuston sisältö on koottu tutkimusten tulosten pohjalta.
Vanhempien osallistuessa yhteisöllisen blogin sisällön suunnitteluun ja toteutukseen mahdollistetaan lapsen äänen kuuleminen. Yhteisöllisen blogin sisällön toteutuksessa korostuu vanhemman ja lapsen yhteiset kokemukset ja yhteinen tekeminen, joka osaltaan tukee vanhemman ja lapsen suhdetta toisiinsa. Yhteiset kokemukset rikastuttavat lapsen ja vanhemman arkea ja tukevat vanhemman kasvatustehtävää.