A Ryhmässä oppii : kamarimusiikkiyhtyeessä tapahtuvan oppimisen tarkastelua B Kamarimusiikkokonsertti : Radoznalost? Radoznalost!
Loimu, Kaisa (2015)
Loimu, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219328
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta. Painopiste on kirjallisessa osuudessa, jossa käsittelen kamarimusiikkiyhtyeessä tapahtuvaa oppimista. Opinnäytetyön taiteellinen osuus on kamarimusiikkikonsertti ”Radoznalost? Radoznalost!”, joka järjestettiin Turussa Pyhän Henrikin ekumeenisessa taidekappelissa 17.9.2014. Konsertissa soitimme pianokvartetti Radoznalostin kanssa Gustav Mahlerin pianokvarteton a-molli ja Robert Schumannin pianokvarteton Es-duuri op. 47.
Kirjallisessa työssäni käsittelen kamarimusiikkiryhmässä tapahtuvaa oppimista kolmesta näkökulmasta. Ensimmäisessä osiossa pohdin, miksi ryhmässä työskentely edistää oppimista. Tarkastelen kamarimusiikkiryhmän toimintaa mm. Vygotskyn lähikehityksen vyöhykkeen sekä sosiokognitiivisten ristiriitojen ja ryhmän tuen kautta.
Työn toisessa osiossa käsittelen edellytyksiä toimivalle ryhmätyölle yhteistoiminnallisen oppimisen käsitteen kautta sekä esittelen onnistuneen ryhmätapaamisen vaiheita käsittelevän teorian. Kolmannessa osiossa kokoan omia ja pianokvartettini jäsenten kokemuksia niistä konkreettisista taidoista, joita koimme yhtyessä työskentelyn kehittävän.
Kirjallisessa työssäni käsittelen kamarimusiikkiryhmässä tapahtuvaa oppimista kolmesta näkökulmasta. Ensimmäisessä osiossa pohdin, miksi ryhmässä työskentely edistää oppimista. Tarkastelen kamarimusiikkiryhmän toimintaa mm. Vygotskyn lähikehityksen vyöhykkeen sekä sosiokognitiivisten ristiriitojen ja ryhmän tuen kautta.
Työn toisessa osiossa käsittelen edellytyksiä toimivalle ryhmätyölle yhteistoiminnallisen oppimisen käsitteen kautta sekä esittelen onnistuneen ryhmätapaamisen vaiheita käsittelevän teorian. Kolmannessa osiossa kokoan omia ja pianokvartettini jäsenten kokemuksia niistä konkreettisista taidoista, joita koimme yhtyessä työskentelyn kehittävän.