Kuinka suomalaisyritys myy kiinalaiselle kuluttajalle?
Lau, Kaki (2015)
Lau, Kaki
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209194
Tiivistelmä
Kiina on kasvanut taloudellisesti huimaa vauhtia 2000-luvulla ja keskiluokka vaurastuu kasvun mukana. Maailmalla ja myöskin Suomessa puhutaan jatkuvasti Kiinan potentiaalisista markkinoista ja kuluttajista, mutta harva tietää pintaa syvemmälle, mitä se todellisuudessa tarkoittaa. Tämän työn tarkoituksena on raottaa, minkälainen on kiinalainen kuluttajamarkkina. Työ on rajattu ostokäyttäytymiseen ja lisäarvona on pohtia aihetta suomalaisyritysten näkökulmasta. Tavoitteena on luoda työ, joka tietoiskumaisesti auttaa Kiinaan suuntaavia suomalaisyrityksiä ymmärtämään kiinalaista kuluttajaa paremmin.
Työ on teoreettinen tutkimus, jossa on hyödynnetty jo olemassa olevia kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Kokonaisuutta täydentää seminaarissa vierailu. Työ etenee kuluttajamarkkinoiden käsittelystä kuluttajiin ja lopulta suomalaisyritysten kohtaamiin haasteisiin sekä potentiaalisiin aloihin Kiinassa. Samassa yhteydessä kerrotaan esimerkkitapauksina kahden suomalaisyrityksen tarina.
Loppujen lopuksi suomalaisyritysten Kiina-asiantuntemus täytyy hallita monipuolisesti, kun suunnataan Kiinaan. Tärkein ja samalla haastavin asia on ymmärtää kuluttajaa, jotta markkinointi saadaan kohdistettua oikein. Muut hallittavat osa-alueet, jotka liittyvät kuluttajaan, ovat markkinatuntemus, historia, kulttuuri ja kieli. Ajankohtaisten ja tulevaisuuden trendien tunnistaminen on myös eduksi oman brändin vahvistamisen lisäksi, kuin myös Suomi- ja Skandinavia-brändin hyödyntäminen markkinoinnissa. Osa asioista oppii parhaiten kokemalla, kuten kulttuuri ja osa tekemällä, kuten vientiin liittyvät juridiset toimenpiteet. Jälkimmäinen on periaatteessa helpommin hallittavissa, vaikka byrokratia voi olla monimutkaista, koska siihen voi palkata asiantuntijan. Sen sijaan kulttuuriasioiden käsittäminen on henkilökohtaisempaa ja perustuu haluun sekä kykyyn ymmärtää kulttuuria.
Suomalaisyrityksillä on potentiaalia Kiinassa, mutta liiketoiminnan aloittaminen vieraassa maassa ei ole helppoa. Kansainvälistyminen Kiinaan vaatii paljon työtä, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kiina tarjoaa paljon haasteita ja mahdollisuuksia, joihin kannattaa suomalaisyritysten tarttua.
Työ on teoreettinen tutkimus, jossa on hyödynnetty jo olemassa olevia kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Kokonaisuutta täydentää seminaarissa vierailu. Työ etenee kuluttajamarkkinoiden käsittelystä kuluttajiin ja lopulta suomalaisyritysten kohtaamiin haasteisiin sekä potentiaalisiin aloihin Kiinassa. Samassa yhteydessä kerrotaan esimerkkitapauksina kahden suomalaisyrityksen tarina.
Loppujen lopuksi suomalaisyritysten Kiina-asiantuntemus täytyy hallita monipuolisesti, kun suunnataan Kiinaan. Tärkein ja samalla haastavin asia on ymmärtää kuluttajaa, jotta markkinointi saadaan kohdistettua oikein. Muut hallittavat osa-alueet, jotka liittyvät kuluttajaan, ovat markkinatuntemus, historia, kulttuuri ja kieli. Ajankohtaisten ja tulevaisuuden trendien tunnistaminen on myös eduksi oman brändin vahvistamisen lisäksi, kuin myös Suomi- ja Skandinavia-brändin hyödyntäminen markkinoinnissa. Osa asioista oppii parhaiten kokemalla, kuten kulttuuri ja osa tekemällä, kuten vientiin liittyvät juridiset toimenpiteet. Jälkimmäinen on periaatteessa helpommin hallittavissa, vaikka byrokratia voi olla monimutkaista, koska siihen voi palkata asiantuntijan. Sen sijaan kulttuuriasioiden käsittäminen on henkilökohtaisempaa ja perustuu haluun sekä kykyyn ymmärtää kulttuuria.
Suomalaisyrityksillä on potentiaalia Kiinassa, mutta liiketoiminnan aloittaminen vieraassa maassa ei ole helppoa. Kansainvälistyminen Kiinaan vaatii paljon työtä, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä. Kiina tarjoaa paljon haasteita ja mahdollisuuksia, joihin kannattaa suomalaisyritysten tarttua.