Asiakastyytyväisyys S-market Mikkelin palvelutoriin
Mäntynen, Laura (2015)
Mäntynen, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209086
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tyytyväisiä Suur-Savon S-market Mikkelin palvelutorin asiakkaat ovat tämän hetkiseen palveluun ja miten sitä tulisi kehittää. Teoriaosuudesta käsitellään palvelutoreja ja niiden kuluttajia, asiakastyytyväisyyttä, siihen vaikuttavia tekijöitä ja mittaamista.
Kvantitatiivisella tutkimuksella selvitettiin palvelutorin asiakkaiden tyytyväisyyttä tämän hetkiseen tarjontaan ja palveluun. Puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kerättiin myös kehitysehdotuksia ja toiveita asiakkailta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webro-pol-ohjelmalla laadittua puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyaineisto kerättiin haas-tattelemalla asiakkaita S-market Mikkelin palvelutorin läheisyydessä 3.2.–7.2.2015, ja vastaukset kirjattiin suoraan sähköisesti tablet-tietokoneelle. Lisäksi kyselyn sähköinen linkki oli jaettu sekä kauppakeskus Stellan että tutkijan Facebook sivulla ja Osuuskauppa Suur-Savon henkilöstölle Facebook -ryhmässä. Kysely sulkeutui 16.2.2015, ja vastauksia saatiin yhteensä 82 henkilöltä. Numeerinen tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla ja avoimet vastaukset Word-tekstinkäsittelyohjelmalla sekä Excelillä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan sanoa, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä tämän hetkiseen palveluun. Tuloksien pohjalta nousivat kehitettäviksi kohteiksi tuotteiden saatavuus, asiakaspalvelu ja tiskin esille laitto. Muiksi kehitysideoiksi nousivat maistatukset, tarjoukset ja henkilöstön koulutus.
Toimeksiantajalla on mahdollisuus käyttää tutkimuksen tuloksia palvelutorin kehittämi-seen ja henkilökunnan kouluttamiseen tulevaisuudessa. Seuraavana voitaisiin tutkia asia-kaspalvelun roolia ja kuinka sitä tulisi kehittää.
Kvantitatiivisella tutkimuksella selvitettiin palvelutorin asiakkaiden tyytyväisyyttä tämän hetkiseen tarjontaan ja palveluun. Puolistrukturoidulla kyselylomakkeella kerättiin myös kehitysehdotuksia ja toiveita asiakkailta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webro-pol-ohjelmalla laadittua puolistrukturoitua kyselylomaketta. Kyselyaineisto kerättiin haas-tattelemalla asiakkaita S-market Mikkelin palvelutorin läheisyydessä 3.2.–7.2.2015, ja vastaukset kirjattiin suoraan sähköisesti tablet-tietokoneelle. Lisäksi kyselyn sähköinen linkki oli jaettu sekä kauppakeskus Stellan että tutkijan Facebook sivulla ja Osuuskauppa Suur-Savon henkilöstölle Facebook -ryhmässä. Kysely sulkeutui 16.2.2015, ja vastauksia saatiin yhteensä 82 henkilöltä. Numeerinen tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilastointiohjelmalla ja avoimet vastaukset Word-tekstinkäsittelyohjelmalla sekä Excelillä.
Kyselyn tulosten perusteella voidaan sanoa, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä tämän hetkiseen palveluun. Tuloksien pohjalta nousivat kehitettäviksi kohteiksi tuotteiden saatavuus, asiakaspalvelu ja tiskin esille laitto. Muiksi kehitysideoiksi nousivat maistatukset, tarjoukset ja henkilöstön koulutus.
Toimeksiantajalla on mahdollisuus käyttää tutkimuksen tuloksia palvelutorin kehittämi-seen ja henkilökunnan kouluttamiseen tulevaisuudessa. Seuraavana voitaisiin tutkia asia-kaspalvelun roolia ja kuinka sitä tulisi kehittää.