Wikin hyödyntäminen IT Helpdeskin asiakaspalvelutyössä
Talvio, Tarja (2015)
Talvio, Tarja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198918
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia wikin hyödyntämistä IT-tukipalvelun asiakaspalvelutyössä. Tavoitteena on laatia muun muassa ongelmakohdat ja kestävän kehityksen huomioonottava wikin kehittämissuunnitelma. Opinnäytetyöni hakee vastauksia siihen, miten Helpdeskin käytössä olevaa wikiä (TukiWiki) voisi entistä paremmin hyödyntää vaativassa, keskitettyä tukea antavassa IT-tukipalvelutyössä. Hyvän ja toimivan tietämyksenhallinnan tulos on laadukas asiakaspalvelu, mikä ilmenee asiakastyytyväisyytenä ja tukihenkilöstön työviihtyvyytenä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista sisältöanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kysymyksiin: Miten TukiWikiä voidaan käyttää työntukemisessa ja mitkä ovat käytön edut? Miten TukiWikiä voidaan kehittää niin, että se tukee parhaiten IT Helpdesk–työtä? Kysymyksillä selvitettiin, onko nykyisin wikissä oleva ohjeistus riittävää, löytyykö haluttu tieto riittävän nopeasti ja helposti ja onko tiedon hallinta tähän mennessä onnistunut. Kehitysideat ovat aina hyödyllisiä, koska työvälineiden on pystyttävä seuraamaan työnsisältöä.
Tietämyksenhallinta vaatii resursseja ja vastuuttamista. Tutkimuksen tulos tukee sitä, että riittävä tiedon määrä, tiedon ajantasaisuus ja oikeellisuus ovat merkittävässä asemassa wikin sisältöä suunnitellessa ja päivitettäessä. Wikin rakenne on suunniteltava huolellisesti ja asiakokonaisuudet on määriteltävä etukäteen tiedon varastoimiseksi. Tutkimusten tulosten perusteella on laadittu kehittämissuunnitelma, jota voi hyödyntää kehitystyön lisäksi aivan uusien wikisivujen alustavassa suunnittelussa karikoiden välttämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivista sisältöanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa haettiin vastauksia kysymyksiin: Miten TukiWikiä voidaan käyttää työntukemisessa ja mitkä ovat käytön edut? Miten TukiWikiä voidaan kehittää niin, että se tukee parhaiten IT Helpdesk–työtä? Kysymyksillä selvitettiin, onko nykyisin wikissä oleva ohjeistus riittävää, löytyykö haluttu tieto riittävän nopeasti ja helposti ja onko tiedon hallinta tähän mennessä onnistunut. Kehitysideat ovat aina hyödyllisiä, koska työvälineiden on pystyttävä seuraamaan työnsisältöä.
Tietämyksenhallinta vaatii resursseja ja vastuuttamista. Tutkimuksen tulos tukee sitä, että riittävä tiedon määrä, tiedon ajantasaisuus ja oikeellisuus ovat merkittävässä asemassa wikin sisältöä suunnitellessa ja päivitettäessä. Wikin rakenne on suunniteltava huolellisesti ja asiakokonaisuudet on määriteltävä etukäteen tiedon varastoimiseksi. Tutkimusten tulosten perusteella on laadittu kehittämissuunnitelma, jota voi hyödyntää kehitystyön lisäksi aivan uusien wikisivujen alustavassa suunnittelussa karikoiden välttämiseksi.