Kurko-lonkeron markkinointimateriaalin vaikutus myyntiin vähittäiskaupan sisäänostajien näkökulmasta
Sloan, Janus (2015)
Sloan, Janus
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198819
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, millainen mielikuva kauppojen sisäänostajilla on Kurko-lonkerosta, miten he kokevat markkinoinnin vaikuttavuuden ja millä perusteella he ottavat tuotetta myyntiin. Ongelmaa tarkastellaan ketjuohjauksen, kuluttajapreferenssien sekä brändin positioinnin kannoilta. Tutkimustuloksista etsitään uusia näkökulmia siihen, miten yksittäisen tuotteen markkinointia voi kehittää ja sitä kautta saavuttaa lisämyyntiä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeisten käsitteiden ympärille. Brändi-käsitteen määritteleminen on tärkeää, koska ostopäätökset ja menekki perustuvat vahvasti brändiin. Brändin lisäksi teoriaosiossa käsitellään markkinointiviestinnän osa-alueita, kuten mainontaa, positiointia ja henkilökohtaista myyntityötä.
Tutkimus on toteutettu puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Haastateltavat ovat päivittäistavarakauppojen sisäänostajia, jotka tuntevat tutkimusaiheen hyvin. Metodi mahdollistaa vapaamuotoisen keskustelun pitäen sen kuitenkin rajatussa aiheessa. Aineisto on analysoitu tulkitsevan sisällönanalyysin periaatteita mukaillen.
Tämän tutkimuksen mukaan Kurko-lonkero nähdään vahvana ja vakiintuneena brändinä, jolla on uskollinen asiakaskunta. Tuotteen mielikuvat liittyvät vahvasti kesäkauteen ja tuote koetaan nuorekkaaksi ja enemmän miehille markkinoiduksi. Tutkimus antaa myös aihetta pohtia markkinoinnin riittävyyttä, sillä tämän hetkinen mainonta koettiin varsin näkymättömäksi. Kurko nähdään suosittuna ja hyvänä brändinä, jonka myyntiä voisi helposti lisätä panostamalla näkyvämpään markkinointiin.
Työn teoreettinen viitekehys rakentuu markkinoinnin ja markkinointiviestinnän keskeisten käsitteiden ympärille. Brändi-käsitteen määritteleminen on tärkeää, koska ostopäätökset ja menekki perustuvat vahvasti brändiin. Brändin lisäksi teoriaosiossa käsitellään markkinointiviestinnän osa-alueita, kuten mainontaa, positiointia ja henkilökohtaista myyntityötä.
Tutkimus on toteutettu puolistrukturoitua haastattelua käyttäen. Haastateltavat ovat päivittäistavarakauppojen sisäänostajia, jotka tuntevat tutkimusaiheen hyvin. Metodi mahdollistaa vapaamuotoisen keskustelun pitäen sen kuitenkin rajatussa aiheessa. Aineisto on analysoitu tulkitsevan sisällönanalyysin periaatteita mukaillen.
Tämän tutkimuksen mukaan Kurko-lonkero nähdään vahvana ja vakiintuneena brändinä, jolla on uskollinen asiakaskunta. Tuotteen mielikuvat liittyvät vahvasti kesäkauteen ja tuote koetaan nuorekkaaksi ja enemmän miehille markkinoiduksi. Tutkimus antaa myös aihetta pohtia markkinoinnin riittävyyttä, sillä tämän hetkinen mainonta koettiin varsin näkymättömäksi. Kurko nähdään suosittuna ja hyvänä brändinä, jonka myyntiä voisi helposti lisätä panostamalla näkyvämpään markkinointiin.