Rakennuskonsultointitoimiston laadunhallinta
Harinen, Oskari (2015)
Harinen, Oskari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188588
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä Insinööritoimisto Ohvolle toimiva laatukäsikirja, koska yrityksellä ei ole aikaisempaa dokumentoitua laatukäsikirjaa tai laatujärjestelmää. Työ rajattiin koskemaan vain laatukäsikirjaa, koska kokonaisen laatujärjestelmän rakentaminen olisi ollut aivan liian laaja ko. yksityisyrittäjälle. Tavoitteena oli tehdä selkeä ja tarpeeksi yksinkertainen dokumentti yrityksen laatupolitiikasta, jonka avulla yritys voisi helpommin ylläpitää omia laatutavoitteitaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastelen mitä laadun käsitteellä tarkoitetaan ja mitä konkreettista hyötyä siitä yritykselle on. Tarkastelen myös laadunhallintajärjestelmän periaatteita, laatukäsikirjan rakennetta sekä ISO 9001-laatustandardia ja näistä saatavia hyötyjä.
Tuotetulla käsikirjalla yritys tulee saamaan itselleen laadullista hyötyä. Laatukäsikirja antaa yritykselle pohjan laadunhallintaan sekä nyt myös pystyy esittämään asiakkailleen, että yritys tuottaa laadukkaita rakennusalan palveluita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastelen mitä laadun käsitteellä tarkoitetaan ja mitä konkreettista hyötyä siitä yritykselle on. Tarkastelen myös laadunhallintajärjestelmän periaatteita, laatukäsikirjan rakennetta sekä ISO 9001-laatustandardia ja näistä saatavia hyötyjä.
Tuotetulla käsikirjalla yritys tulee saamaan itselleen laadullista hyötyä. Laatukäsikirja antaa yritykselle pohjan laadunhallintaan sekä nyt myös pystyy esittämään asiakkailleen, että yritys tuottaa laadukkaita rakennusalan palveluita.