Työkalu räätälöidyn viestintäsuunnitelman luomiseen
Sariola, Terhi (2015)
Sariola, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kehitystyökalu, jonka avulla on mahdollista luoda brändiviestintää ohjaava suunnitelma. Opinnäytetyö toteutettiin viestintätoimiston asiakaspalvelun kehittämiseksi. Työkalun tavoitteena oli kehittää viestintää ja yhteistyötä viestintätoimiston ja sen asiakkaiden välillä sekä asiakkaana olevan brändin ja brändin asiakkaiden välillä. Lisäksi tavoitteena oli luoda mahdollisimman helppokäyttöinen, toimintaa ohjaava työkalu, joka takaisi että viestintätoimiston ja sen asiakkaiden väliset näkemykset viestinnän lähtötilanteesta, tavoitteista ja prosessin kulusta kohtaisivat.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen viitekehys muodostui brändin rakentumisesta ja brändiviestinnästä. Työn teoriaosuudessa on keskitytty brändin rakentumisen osa-alueisiin ja niiden vaikutukseen viestinnässä sekä olemassa oleviin liiketoiminnan kehitykseen tarkoitettuihin työkaluihin. Opinnäytetyöprosessi ohjautui myös viestintätoimistossa suoritettujen työtehtävien ja niistä saadun kokemuksen ja tiedon perusteella.
Työn lopputuotoksena oli kolmivaiheinen työkalu - viestintäverkko. Viestintäverkon ensimmäinen vaihe on sanallinen ja siihen asiakkaana olevan brändin edustaja vastaa itsenäisesti. Toisessa vaiheessa keskustellaan viestinnän nykytilasta ja kolmannessa vaiheessa viestinnän tavoitteista tulevaisuudessa. Toinen ja kolmas vaihe on toteutettu kuvion muotoon siten, että se jakautuu lohkoina brändin viestintää ohjaaviin osa-alueisiin ja lohkojen poikittaiset viivat muodostavat arvoasteikon.
Viestintäverkkoa voidaan hyödyntää viestinnän nykytilan kartoittamisessa, viestinnän suunnittelussa sekä uusasiakas-tilanteissa.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja sen viitekehys muodostui brändin rakentumisesta ja brändiviestinnästä. Työn teoriaosuudessa on keskitytty brändin rakentumisen osa-alueisiin ja niiden vaikutukseen viestinnässä sekä olemassa oleviin liiketoiminnan kehitykseen tarkoitettuihin työkaluihin. Opinnäytetyöprosessi ohjautui myös viestintätoimistossa suoritettujen työtehtävien ja niistä saadun kokemuksen ja tiedon perusteella.
Työn lopputuotoksena oli kolmivaiheinen työkalu - viestintäverkko. Viestintäverkon ensimmäinen vaihe on sanallinen ja siihen asiakkaana olevan brändin edustaja vastaa itsenäisesti. Toisessa vaiheessa keskustellaan viestinnän nykytilasta ja kolmannessa vaiheessa viestinnän tavoitteista tulevaisuudessa. Toinen ja kolmas vaihe on toteutettu kuvion muotoon siten, että se jakautuu lohkoina brändin viestintää ohjaaviin osa-alueisiin ja lohkojen poikittaiset viivat muodostavat arvoasteikon.
Viestintäverkkoa voidaan hyödyntää viestinnän nykytilan kartoittamisessa, viestinnän suunnittelussa sekä uusasiakas-tilanteissa.