KOULUTUSOHJAAMON KÄYTTÖ OPETUKSESSA
Väisänen, Lauri (2015)
Väisänen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137970
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön toimeksiantaja on Pohjois-Karjalan ammattioppilaitos Valtimo. Valtimon ammattioppilaitos sijaitsee noin 25 kilometrin päässä Nurmeksesta Kajaaniin päin. Valtimon ammattioppilaitos tarjoaa metsä- ja metsäkonealan koulutusta.
Työssä tutkittiin Pohjois-Karjalan ammattioppilaitos Valtimolla käytössä olevaa koulutusohjaamoa. Koulutusohjaamo perustuu oikeaan Ponssen metsäkoneeseen. Opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat:
1. Mitä koulutusohjaamolla voidaan opettaa?
2. Kuinka koulutusohjaamo tukee opiskelijoiden oppimista opettajien mielestä?
3. Kuinka koulutusohjaamon käyttöä saataisiin tehostettua Valtimon ammattiopistolla?
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla Valtimon ammattioppilaitoksen opettajia. Saatuja tuloksia voidaan pitää luotettavina, vaikka haastatteluotanta oli pieni. Opettajien vastaukset vastasivat toisiaan. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että koulutusohjaamo vaatii selvät yhtenäiset ohjeet. Tällöin opettajat voivat saada koulusta hyvän oppimisympäristön, jossa oppilas voi hahmottaa kokonaisuuksia.
Työn tärkeäksi osaksi osoittautui työkokeiden laatiminen, jotka laadittiin työn tulosten perusteella.
Työssä tutkittiin Pohjois-Karjalan ammattioppilaitos Valtimolla käytössä olevaa koulutusohjaamoa. Koulutusohjaamo perustuu oikeaan Ponssen metsäkoneeseen. Opinnäytetyön tutkimusongelmat olivat:
1. Mitä koulutusohjaamolla voidaan opettaa?
2. Kuinka koulutusohjaamo tukee opiskelijoiden oppimista opettajien mielestä?
3. Kuinka koulutusohjaamon käyttöä saataisiin tehostettua Valtimon ammattiopistolla?
Tutkimus suoritettiin haastattelemalla Valtimon ammattioppilaitoksen opettajia. Saatuja tuloksia voidaan pitää luotettavina, vaikka haastatteluotanta oli pieni. Opettajien vastaukset vastasivat toisiaan. Haastatteluista saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että koulutusohjaamo vaatii selvät yhtenäiset ohjeet. Tällöin opettajat voivat saada koulusta hyvän oppimisympäristön, jossa oppilas voi hahmottaa kokonaisuuksia.
Työn tärkeäksi osaksi osoittautui työkokeiden laatiminen, jotka laadittiin työn tulosten perusteella.