Not a game over : Games’ utilization in the mental health rehabilitation of children and adolescents, a literature review
Anttila, Kaisa (2015)
Anttila, Kaisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pelien hyödyntämistä lasten ja nuorten mielenterveyskuntoutuksessa. Tavoitteena oli systemaattisen kirjallisuuskatsauksen metodia soveltaen kerätä tutkimustietoa pelien hyötykäytöstä. Aineistohauissa suomalaisia tutkimuksia ei löytynyt, joten aineisto-analyysi pohjautuu yksinomaan kansainväliseen tutkimukseen.
Elektronisten tietokantojen hauissa tutkimukseen valikoitui kuusi artikkelia. Näiden artikkelien lähdeluetteloiden käsinhaun jälkeen lopullisessa analysoitavassa aineistossa oli yhteensä kahdeksan artikkelia. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti tutkimuskysymykseen vastaavia lauseita tyypitellen, joiden pohjalta muodostettiin teemoja.
Kolme pääteemaa käsittelevät pelien hyödyntämistä hoitotyön, potilaan ja yhteiskunnan näkökulmasta. Hoitotyön näkökulmasta pelejä oli hyödynnetty erilaisten häiriöiden hoidossa, terapian työvälineenä, hoitoprosessissa ja hoitoon sitoutumiseen tukemisessa. Potilaan näkökulmasta pelit toimivat rentouttavina, voimaannuttavina ja arkielämään simuloivina. Yhteiskunnan näkökulmasta pelit ovat moniin hoitoympäristöihin ja eritaustaisille potilaille soveltuvia, sekä taloudellinen ja helposti levitettävä hoitomenetelmä.
Opinnäytetyön perusteella pelejä on jo jossakin määrin hyödynnetty onnistuneesti ja monipuolisesti mielenterveyskuntoutuksessa kansainvälisesti. Aineiston näytön aste jäi kuitenkin vajaaksi, joten aiheesta tulisi saada vahvempaa tutkimusnäyttöä.
Elektronisten tietokantojen hauissa tutkimukseen valikoitui kuusi artikkelia. Näiden artikkelien lähdeluetteloiden käsinhaun jälkeen lopullisessa analysoitavassa aineistossa oli yhteensä kahdeksan artikkelia. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisesti tutkimuskysymykseen vastaavia lauseita tyypitellen, joiden pohjalta muodostettiin teemoja.
Kolme pääteemaa käsittelevät pelien hyödyntämistä hoitotyön, potilaan ja yhteiskunnan näkökulmasta. Hoitotyön näkökulmasta pelejä oli hyödynnetty erilaisten häiriöiden hoidossa, terapian työvälineenä, hoitoprosessissa ja hoitoon sitoutumiseen tukemisessa. Potilaan näkökulmasta pelit toimivat rentouttavina, voimaannuttavina ja arkielämään simuloivina. Yhteiskunnan näkökulmasta pelit ovat moniin hoitoympäristöihin ja eritaustaisille potilaille soveltuvia, sekä taloudellinen ja helposti levitettävä hoitomenetelmä.
Opinnäytetyön perusteella pelejä on jo jossakin määrin hyödynnetty onnistuneesti ja monipuolisesti mielenterveyskuntoutuksessa kansainvälisesti. Aineiston näytön aste jäi kuitenkin vajaaksi, joten aiheesta tulisi saada vahvempaa tutkimusnäyttöä.