Asiakastyytyväisyystutkimus Vero Modan asiakkaille
Jokiaho, Laura (2015)
Jokiaho, Laura
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148161
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Seinäjoen Vero Modaa kohtaan. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä asiakaspalveluun ja myyntityöhön erikoiskaupan näkökulmasta. Toisena tavoitteena oli perehtyä asiakastyytyväisyyden muodostumiseen vaikuttaviin tekijöihin ja asiakastyytyväisyyden tutkimukseen. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastyytyväisyystutkimus Vero Modan asiakkaille ja selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä myymälää, tuotetta ja asiakaspalvelua kohtaan, sekä kuinka tyytyväisyyttä voitaisiin kehittää tutkimuksessa saatujen tuloksien avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaspalvelua ja henkilökohtaista myyntityötä sekä perehtyy asiakastyytyväisyyden muodostumiseen. Ensinnäkin käsitellään hyvän asiakaspalvelun ominaisuuksia ja haasteita sekä perehdytään henkilökohtaisen myyntityön olemukseen ja hyvän myyjän ominaisuuksiin sekä myyntityön eri vaiheisiin. Asiakastyytyväisyyttä lähestytään avaamalla, mitä asiakastyytyväisyys on ja kuinka sitä voi seurata. Teoreettinen viitekehys muodostaa perustan empiiriselle tutkimukselle ja auttaa hahmottamaan tutkimuksen tarkoitusta ja päämäärää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomaketta käyttäen. Tiedonkeruumenetelmänä toimi strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi asiakasta koskevia kysymyksiä sekä Vero Modaa käsitteleviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 167 Seinäjoen Vero Modan asiakasta.
Saatujen tulosten perusteella selvisi, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä Seinäjoen Vero Modaan. Myymäläympäristöä pidettiin siistinä ja miellyttävänä, ja vain sijainti ja näyteikkunat saivat osakseen enemmän kritiikkiä. Tuotteet jakoivat mielipiteitä vastaajien kesken eniten. Varsinkin tuotteiden hinta-laatusuhde ja kokolajitelma saivat arviointeja laidasta laitaan. Asiakaspalveluun vastaajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää tuotteisiin ja myymäläympäristön kehittämiseen, mutta asiakaspalvelua voi myös aina parantaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee asiakaspalvelua ja henkilökohtaista myyntityötä sekä perehtyy asiakastyytyväisyyden muodostumiseen. Ensinnäkin käsitellään hyvän asiakaspalvelun ominaisuuksia ja haasteita sekä perehdytään henkilökohtaisen myyntityön olemukseen ja hyvän myyjän ominaisuuksiin sekä myyntityön eri vaiheisiin. Asiakastyytyväisyyttä lähestytään avaamalla, mitä asiakastyytyväisyys on ja kuinka sitä voi seurata. Teoreettinen viitekehys muodostaa perustan empiiriselle tutkimukselle ja auttaa hahmottamaan tutkimuksen tarkoitusta ja päämäärää.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena kyselylomaketta käyttäen. Tiedonkeruumenetelmänä toimi strukturoitu kyselylomake, joka sisälsi asiakasta koskevia kysymyksiä sekä Vero Modaa käsitteleviä kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 167 Seinäjoen Vero Modan asiakasta.
Saatujen tulosten perusteella selvisi, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä Seinäjoen Vero Modaan. Myymäläympäristöä pidettiin siistinä ja miellyttävänä, ja vain sijainti ja näyteikkunat saivat osakseen enemmän kritiikkiä. Tuotteet jakoivat mielipiteitä vastaajien kesken eniten. Varsinkin tuotteiden hinta-laatusuhde ja kokolajitelma saivat arviointeja laidasta laitaan. Asiakaspalveluun vastaajat olivat suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää tuotteisiin ja myymäläympäristön kehittämiseen, mutta asiakaspalvelua voi myös aina parantaa.