Sosiaalisen median markkinoinnin mahdollisuudet yhdistys ja järjestökentällä : Case: Vihdin 4H-Yhdistys
Virtanen, Oma (2015)
Virtanen, Oma
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137985
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Internet ja sosiaalisen median verkkoympäristöt ovat nykypäivänä useammalle ihmiselle jokapäiväisiä kohtaamispaikkoja. Järjestö ja yhdistyskentälle se tuo uuden tavan markkinoida toimintaansa ja tavoittaa näin reaaliaikaisesti kohderyhmässä liikkuvia. Tämän markkinoinnin osa-alueen osaaminen ja tunteminen vaatii jatkuvaa arviointia ja kehittämistä, että se vastaisi kohderyhmän tarpeita.
Opinnäytetyö on Vihdin 4H-Yhdistyksen tilaama ja sen aiheena ja tarkoituksena oli löytää sosiaalisen median markkinoinnin hyödyt yhdistykselle. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja sen tarkoitus on kehittää yhdistyksen ulkoista viestintää, että se tavoittaisi yhdistyksen jäsenistöä sekä kohderyhmässä uusia jäseniä. Työssä tarkastellaan yhdistykselle tekemäni sosiaalisen median strategia- projektin saatujen tietojen kautta yhdistyksen ulkoisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämistä.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto on kerätty haastattelemalla yhdistyksen toiminnanjohtajaa, hallitusta ja yhdistyksessä töissä olevia toimihenkilöitä sekä käytetty projektiraportissa saatuja tuloksia. Projektin aikana tuotettiin ennakko- ja loppukyselyitä koulutuksien osalta, jotka tuottivat arvokasta tietoa tähän opinnäytetyöhön.
Vihdin 4H-yhdistyksen ulkoinen viestintä on aina ollut määrätietoista ja näkyvää. Yhdistys halusi kehittää markkinointiaan ja ulkoista viestintää sosiaalisen median kautta. Opinnäytetyössä on selvitetty missä sosiaalisen median palveluissa heidän kohderyhmänsä mielellään liikkuu ja mitkä palvelut yhdistyksen kannattaa harkita ottaa käyttöön. Instagram- palvelu näyttäisi olevan kaikista relevantein palvelu ottaa markkinoinnin tueksi, sillä se tukisi yhdistyksen sosiaalisen median markkinointia parhaiten sen toimintojen takia. Instagram- palvelun voi yhdistää moneen muuhun palveluun samanaikaisesti.
Internet ja sosiaalisen median verkkoympäristöt ovat nykypäivänä useammalle ihmiselle jokapäiväisiä kohtaamispaikkoja. Järjestö ja yhdistyskentälle se tuo uuden tavan markkinoida toimintaansa ja tavoittaa näin reaaliaikaisesti kohderyhmässä liikkuvia. Tämän markkinoinnin osa-alueen osaaminen ja tunteminen vaatii jatkuvaa arviointia ja kehittämistä, että se vastaisi kohderyhmän tarpeita.
Opinnäytetyö on Vihdin 4H-Yhdistyksen tilaama ja sen aiheena ja tarkoituksena oli löytää sosiaalisen median markkinoinnin hyödyt yhdistykselle. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen ja sen tarkoitus on kehittää yhdistyksen ulkoista viestintää, että se tavoittaisi yhdistyksen jäsenistöä sekä kohderyhmässä uusia jäseniä. Työssä tarkastellaan yhdistykselle tekemäni sosiaalisen median strategia- projektin saatujen tietojen kautta yhdistyksen ulkoisen viestinnän ja markkinoinnin kehittämistä.
Opinnäytetyö on tehty kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto on kerätty haastattelemalla yhdistyksen toiminnanjohtajaa, hallitusta ja yhdistyksessä töissä olevia toimihenkilöitä sekä käytetty projektiraportissa saatuja tuloksia. Projektin aikana tuotettiin ennakko- ja loppukyselyitä koulutuksien osalta, jotka tuottivat arvokasta tietoa tähän opinnäytetyöhön.
Vihdin 4H-yhdistyksen ulkoinen viestintä on aina ollut määrätietoista ja näkyvää. Yhdistys halusi kehittää markkinointiaan ja ulkoista viestintää sosiaalisen median kautta. Opinnäytetyössä on selvitetty missä sosiaalisen median palveluissa heidän kohderyhmänsä mielellään liikkuu ja mitkä palvelut yhdistyksen kannattaa harkita ottaa käyttöön. Instagram- palvelu näyttäisi olevan kaikista relevantein palvelu ottaa markkinoinnin tueksi, sillä se tukisi yhdistyksen sosiaalisen median markkinointia parhaiten sen toimintojen takia. Instagram- palvelun voi yhdistää moneen muuhun palveluun samanaikaisesti.