QPI – Quality Performance Indicator : kKappaletavaraliikenteen keskeisimpien laatupoikkeamien analysointi Schenker Oy:ssä vuonna 2014
Laakso, Karri (2015)
Laakso, Karri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505066411
Tiivistelmä
Globaalissa yritysmaailmassa on paljon kilpailijoita. Pyrkiessä jatkuvaan ja kannattavaan liiketoimintaan yrityksen on erotuttava muista omilla menestystekijöillään ja vahvuuksillaan. Schenker Oy:n yksi menestystekijöistä on asiakkaille tarjottava laatu koko toimitusprosessin ajan.
Työn toimeksiantajana toimi Schenker Oy. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vuoden 2014 QPI Finlandissa esiintyvät merkittävimmät poikkeamat ja löytää kehitysehdotukset niihin. Toimeksiantajayrityksessä laatutietoa kerätään varsin aktiivisesti aivan lähetystasolta asti. DB Schenker -konserni onkin kehittänyt koko konsernin sisäisesti käytetyn laatuindikaattorin QPI, Quality Performance Indicator, joka koostuu yhdeksästä eri mitattavasta laatutekijästä. Näitä laatutekijöitä tarkastellaan Key Performance –indikaattoreina (KPI). Nämä yhdeksän laatutekijää jaotellaan vielä kahteen eri sarjaan, lastauksen ja informaation laatuun sekä aikataulullisiin tekijöihin. Näitä kahta sarjaa kutsutaan Euro Quality - ja KPI Delivery Performance -osiksi.
Euro Quality sisältää kuusi eri indikaattoria, jotka tulkitaan kaikki vastaanottavassa terminaalissa yksikön purkamisen aikana. Poikkeamat raportoidaan purkulistalle ja yhteiseen tietokantaan, josta se on kaikille saatavissa. Euro Qualityn kuusi indikaattoria ovat puutteet, ylipuretut, huonosti lastatut, puutteelliset EDI-tiedot job- ja master-tasolla sekä virheellinen lähetyspaino. Kolme muuta indikaattoria kuuluvat KPI Delivery Performanceen ja näitä aikataulullisia tekijöitä ovat noudot, kansainväliset runkokuljetukset ja jakelu. Kaikilla näillä yhdeksällä indikaattorilla on eri painoarvot QPI-analysoinnin lopputulokseen.
Kehityskohteita löydettiin kolme: clio-asiakkaiden EDI-sanomien ja fyysisesti lastattujen tavaroiden verrattavuus ja paikkansapitävyys, toimihenkilöiden EDI-sanomien avisointivirheet ja kolmanneksi vastaanottavan maan virheellisesti raportoidut poikkeamat. Tutkimuksen tekijä huomasi tutkimuksen aikana myös välittömästi korjattavissa olevan laatupoikkeaman aiheuttajan Oulun kappaletavaraliikenteessä. Korjaavilla toimenpiteillä prosessia saatiin kehitettyä ja suurin osa poikkeamista poistettua.
Työn toimeksiantajana toimi Schenker Oy. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vuoden 2014 QPI Finlandissa esiintyvät merkittävimmät poikkeamat ja löytää kehitysehdotukset niihin. Toimeksiantajayrityksessä laatutietoa kerätään varsin aktiivisesti aivan lähetystasolta asti. DB Schenker -konserni onkin kehittänyt koko konsernin sisäisesti käytetyn laatuindikaattorin QPI, Quality Performance Indicator, joka koostuu yhdeksästä eri mitattavasta laatutekijästä. Näitä laatutekijöitä tarkastellaan Key Performance –indikaattoreina (KPI). Nämä yhdeksän laatutekijää jaotellaan vielä kahteen eri sarjaan, lastauksen ja informaation laatuun sekä aikataulullisiin tekijöihin. Näitä kahta sarjaa kutsutaan Euro Quality - ja KPI Delivery Performance -osiksi.
Euro Quality sisältää kuusi eri indikaattoria, jotka tulkitaan kaikki vastaanottavassa terminaalissa yksikön purkamisen aikana. Poikkeamat raportoidaan purkulistalle ja yhteiseen tietokantaan, josta se on kaikille saatavissa. Euro Qualityn kuusi indikaattoria ovat puutteet, ylipuretut, huonosti lastatut, puutteelliset EDI-tiedot job- ja master-tasolla sekä virheellinen lähetyspaino. Kolme muuta indikaattoria kuuluvat KPI Delivery Performanceen ja näitä aikataulullisia tekijöitä ovat noudot, kansainväliset runkokuljetukset ja jakelu. Kaikilla näillä yhdeksällä indikaattorilla on eri painoarvot QPI-analysoinnin lopputulokseen.
Kehityskohteita löydettiin kolme: clio-asiakkaiden EDI-sanomien ja fyysisesti lastattujen tavaroiden verrattavuus ja paikkansapitävyys, toimihenkilöiden EDI-sanomien avisointivirheet ja kolmanneksi vastaanottavan maan virheellisesti raportoidut poikkeamat. Tutkimuksen tekijä huomasi tutkimuksen aikana myös välittömästi korjattavissa olevan laatupoikkeaman aiheuttajan Oulun kappaletavaraliikenteessä. Korjaavilla toimenpiteillä prosessia saatiin kehitettyä ja suurin osa poikkeamista poistettua.