Varaosalogistiikan kehittäminen
Anttila, Jani (2015)
Anttila, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505148130
Tiivistelmä
Tämä työ tehtiin R. M. Heinon Espoon toimipisteelle, joka vastaa Moto Guzzi -varaosien maahantuonnista Suomessa. R. M. Heino on Tampereella ja Espoossa toimiva täydenpavelun moottoripyöräliike.
Työn tarkoituksena oli analysoida Moto Guzzi -varaosien toimitusketju, löytää ongelmakohdat sekä antaa niihin kehitysehdotuksia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään varaosalogistiikan eri osa-alueiden teoriaa. Osuudessa perehdytään tilaus-toimitusketjun hallintaan, tuotteiden luokitteluun, varastonohjaukseen sekä kuljettamiseen.
Työn yritysosuudessa esitellään tilaajayritys R. M. Heino sekä Moto Guzzi -moottoripyörämerkki. Osuudessa analysoidaan Moto Guzzi -varaosien logistiikkaketju, tehdään XYZ-analyysi Moto Guzzi -varaosavarastosta, lasketaan tilauspisteet XYZ-analyysin X-luokan tuotteille sekä esitellään talven 2014–2015 varastouudistus. Lopuksi annetaan kehitysehdotuksia työssä havaittuihin ongelmakohtiin.
Työssä esitetään kehitysehdotuksia toimitusketjun yritysten väliseen tiedonvaihtoon, varastonohjaukseen, huollon ja varaston yhteistyön kehittämiseen sekä varaosamyyntiin. Jos kehitysehdotukset otetaan käyttöön, tulisi varaosavaraston seurantaa jatkaa aktiivisesti ja kuljettamisen vaihtoehdot selvittää paremmin. Työn tuloksien ja kehitysehdotuksien käytöstä ja toimeenpanosta päättää R. M. Heinon henkilökunta. Työssä esitettyä teoriaa voidaan soveltaa myös muiden merkkien toimitusketjuihin.
Työn yritysosuus sekä liitteet ovat salaisia ja luovutettu vain R. M. Heinon käyttöön.
Työn tarkoituksena oli analysoida Moto Guzzi -varaosien toimitusketju, löytää ongelmakohdat sekä antaa niihin kehitysehdotuksia.
Työn teoriaosuudessa käsitellään varaosalogistiikan eri osa-alueiden teoriaa. Osuudessa perehdytään tilaus-toimitusketjun hallintaan, tuotteiden luokitteluun, varastonohjaukseen sekä kuljettamiseen.
Työn yritysosuudessa esitellään tilaajayritys R. M. Heino sekä Moto Guzzi -moottoripyörämerkki. Osuudessa analysoidaan Moto Guzzi -varaosien logistiikkaketju, tehdään XYZ-analyysi Moto Guzzi -varaosavarastosta, lasketaan tilauspisteet XYZ-analyysin X-luokan tuotteille sekä esitellään talven 2014–2015 varastouudistus. Lopuksi annetaan kehitysehdotuksia työssä havaittuihin ongelmakohtiin.
Työssä esitetään kehitysehdotuksia toimitusketjun yritysten väliseen tiedonvaihtoon, varastonohjaukseen, huollon ja varaston yhteistyön kehittämiseen sekä varaosamyyntiin. Jos kehitysehdotukset otetaan käyttöön, tulisi varaosavaraston seurantaa jatkaa aktiivisesti ja kuljettamisen vaihtoehdot selvittää paremmin. Työn tuloksien ja kehitysehdotuksien käytöstä ja toimeenpanosta päättää R. M. Heinon henkilökunta. Työssä esitettyä teoriaa voidaan soveltaa myös muiden merkkien toimitusketjuihin.
Työn yritysosuus sekä liitteet ovat salaisia ja luovutettu vain R. M. Heinon käyttöön.