Tunteisiin vetoavan brändin rakentaminen
Jokinen, Markus (2015)
Jokinen, Markus
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137890
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on laadittu Sporttiliike Suomen Sporttiliike.fi -verkkokaupalle. Sporttiliike Suomi on toimintansa alle vuosi sitten aloittanut yritys. Työn tavoitteena on selvittää, miten tunteisiin vetoavan brändin voi rakentaa. Työn tarkoituksena on rakentaa toimeksiantajalle käytännönläheinen työkalu brändin rakentamisen sekä kehittämisen johtamiseen.
Opinnäytetyössä määritellään ensin mikä on brändi. Seuraavaksi kartoitetaan, mihin brändejä tarvitaan sekä mikä on niiden rooli uudenlaisilla ja muuttuneilla markkinoilla. Markkinoiden tarkastelun jälkeen määritellään tunteisiin vetoava brändi ja tarkastellaan miksi se toimii erityisen hyvin uusilla markkinoilla. Lisäksi työssä tutustutaan siihen, miten brändi rakentuu kuluttajien mieliin ja mille osatekijöille se rakennetaan yrityksen näkökulmasta.
Työssä esitellään myös miten ja miksi perinteisestä brändiajattelusta olisi syytä siirtyä tunteisiin vetoavaan brändiajatteluun. Lisäksi tunteisiin vetoavien brändin rakentamisen mallien avulla selvitetään, kuinka tunteisiin vetoavan brändin voi rakentaa. Erilaiset työssä tarkastellut ajattelumallit valittiin niiden tuoreuden sekä tekijöiden ja itse teosten arvostettuuden perusteella.
Teoriakatsauksen jälkeen opinnäytetyössä aloitetaan brändin rakentaminen aiemmin käsiteltyjen mallien keinoja yhdistelemällä. Ensin kerätään brändin taustatarina ja sen jälkeen tutkitaan kohderyhmää verkkokyselyn avulla. Seuraavaksi molempien tulokset analysoidaan rinnakkain. Samalla etsitään yhteinen arvopohja brändin sekä potentiaalisen asiakkaan väliltä, jolle Sporttiliike Suomen brändi rakennetaan. Lopputuloksen tavoitteena on mahdollistaa vahvan tunneyhteyden luominen tarkasti rajatun kohderyhmän kanssa.
Työn viimeisenä osassa käydään läpi opinnäytetyöprosessin aikana syntynyt brändikäsikirja. Samassa yhteydessä käsitellään mikä on brändikäsikirjan eri osien rooli Sporttiliike Suomen brändin johtamisen apuna. Brändikäsikirjan esittelyn yhteydessä pohditaan samalla miksi tällainen tapa johtaa brändiä voisi toimia hyvin yleisestikin tunteisiin vetoavaan brändiajatteluun suuntautuneilla yrityksillä.
Opinnäytetyössä määritellään ensin mikä on brändi. Seuraavaksi kartoitetaan, mihin brändejä tarvitaan sekä mikä on niiden rooli uudenlaisilla ja muuttuneilla markkinoilla. Markkinoiden tarkastelun jälkeen määritellään tunteisiin vetoava brändi ja tarkastellaan miksi se toimii erityisen hyvin uusilla markkinoilla. Lisäksi työssä tutustutaan siihen, miten brändi rakentuu kuluttajien mieliin ja mille osatekijöille se rakennetaan yrityksen näkökulmasta.
Työssä esitellään myös miten ja miksi perinteisestä brändiajattelusta olisi syytä siirtyä tunteisiin vetoavaan brändiajatteluun. Lisäksi tunteisiin vetoavien brändin rakentamisen mallien avulla selvitetään, kuinka tunteisiin vetoavan brändin voi rakentaa. Erilaiset työssä tarkastellut ajattelumallit valittiin niiden tuoreuden sekä tekijöiden ja itse teosten arvostettuuden perusteella.
Teoriakatsauksen jälkeen opinnäytetyössä aloitetaan brändin rakentaminen aiemmin käsiteltyjen mallien keinoja yhdistelemällä. Ensin kerätään brändin taustatarina ja sen jälkeen tutkitaan kohderyhmää verkkokyselyn avulla. Seuraavaksi molempien tulokset analysoidaan rinnakkain. Samalla etsitään yhteinen arvopohja brändin sekä potentiaalisen asiakkaan väliltä, jolle Sporttiliike Suomen brändi rakennetaan. Lopputuloksen tavoitteena on mahdollistaa vahvan tunneyhteyden luominen tarkasti rajatun kohderyhmän kanssa.
Työn viimeisenä osassa käydään läpi opinnäytetyöprosessin aikana syntynyt brändikäsikirja. Samassa yhteydessä käsitellään mikä on brändikäsikirjan eri osien rooli Sporttiliike Suomen brändin johtamisen apuna. Brändikäsikirjan esittelyn yhteydessä pohditaan samalla miksi tällainen tapa johtaa brändiä voisi toimia hyvin yleisestikin tunteisiin vetoavaan brändiajatteluun suuntautuneilla yrityksillä.