Moottorilohkovalujen kehitys
Siirilä, Eero-Pekka (2015)
Siirilä, Eero-Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127754
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Wärtsilä Oyj:lle, joka on keskittynyt meriteollisuuden ratkaisuihin sekä voimalaitostekniikkaan. Työ suoritettiin Wärtsilän Vaasan toimipisteellä, jossa nykyisin sijaitsee W20- ja W32 -moottoreiden tuotanto. Lisäksi kevään aikana vierailtiin Valmetin valimolla Ruotsissa. Tarve opinnäytetyölle ilmeni eri lohkovalujen toimittajien menettelytapojen eroavaisuudesta sekä jatkuvista laatupoikkeamista. Tavoitteena oli saada kaikki toimittajat noudattamaan Wärtsilän itse laatimaa laatuohjetta prosesseissa ja dokumentoinneissa, tutkia onko laatuohjeessa päivitettävää sekä selvittää valimoiden omat toimintatavat lohkovalun laadunvalvonnan suhteen. Lisäksi opinnäytetyön edetessä ilmeni muita lohkoihin liittyviä ongelmia, kuten esimerkiksi säilytysolosuhteista johtuvaa ruostumista.
Puutteiden kartoittamisen jälkeen aihealue rajattiin koskemaan enimmäkseen lohkovalujen dokumentointia, sillä kaikkien ongelmien ratkaisemiseen ei ollut tässä työssä tarpeeksi aikaa. Teoriaosuutta varten suoritettu valutekniikan tutkimustyö tehtiin aiheeseen liittyvää ammattikirjallisuutta käyttäen, mutta yritysten sisäisten asioiden selvitys ja niiden mahdolliset ratkaisut selvitettiin haastattelemalla useita työntekijöitä eri osastoilta. Dokumentointiselvityksien lisäksi tehtiin piirustusmuutoksia, jotta kappale olisi valuystävällisempi, ja näin voitaisiin jatkossa välttyä hitsausta vaativilta mittavirheiltä.
Suuren organisaation ja lohkojen pitkien toimitusaikojen vuoksi kevään aikana tehdyt muutokset alkavat näkyä vasta monen kuukauden päästä, ja moni kehitysprosessi on vielä keskeneräinen opinnäytetyön palautushetkellä. Lohkovaluihin liittyvistä ongelmista ratkesi vain osa, joten kehittämistä riittää vielä tulevaisuudessakin. Opinnäytetyön luottamuksellinen materiaali on poistettu julkisesta versiosta.
Puutteiden kartoittamisen jälkeen aihealue rajattiin koskemaan enimmäkseen lohkovalujen dokumentointia, sillä kaikkien ongelmien ratkaisemiseen ei ollut tässä työssä tarpeeksi aikaa. Teoriaosuutta varten suoritettu valutekniikan tutkimustyö tehtiin aiheeseen liittyvää ammattikirjallisuutta käyttäen, mutta yritysten sisäisten asioiden selvitys ja niiden mahdolliset ratkaisut selvitettiin haastattelemalla useita työntekijöitä eri osastoilta. Dokumentointiselvityksien lisäksi tehtiin piirustusmuutoksia, jotta kappale olisi valuystävällisempi, ja näin voitaisiin jatkossa välttyä hitsausta vaativilta mittavirheiltä.
Suuren organisaation ja lohkojen pitkien toimitusaikojen vuoksi kevään aikana tehdyt muutokset alkavat näkyä vasta monen kuukauden päästä, ja moni kehitysprosessi on vielä keskeneräinen opinnäytetyön palautushetkellä. Lohkovaluihin liittyvistä ongelmista ratkesi vain osa, joten kehittämistä riittää vielä tulevaisuudessakin. Opinnäytetyön luottamuksellinen materiaali on poistettu julkisesta versiosta.