Helsingin kaupungin liikuntaviraston brändi-ilmeen päivittäminen 2014–2015
Beekmann, Mirjam (2015)
Beekmann, Mirjam
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505117344
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe oli Helsingin kaupungin liikuntaviraston brändi-ilmeen päivittämisen pro-sessikuvaus. Toimeksiannon tavoite oli koota tehty työ samoihin kansiin, jotta jatkossa toi-menpiteitä voi verrata jo tehtyyn työhön. Yhtenäinen ja uudistunut ilme helpottaa jatkossa lii-kuntaviraston erottaumista muista liikunta-alan toimijoista ja tukee virastolle määriteltyä tavoi-teprofiilia.
Tavoitteena oli liikuntaviraston päivitetyn ilmeen yhdenmukaistaminen kautta koko viraston. Yhtenäisen ilmeen ja vahvan brändin kautta organisaatio painuu kuntalaisten mieleen ja heidät tavoitetaan tehokkaammin kuin aikaisemmin. Liikuntaviraston ilme tunnistetaan ja sitä kautta tarjotut palvelut tavoitetaan sekä visuaalisuus ja muotokieli tekevät kokonaisuudesta yhtenäi-sen.
Tietoperusta selventää brändiajattelun sekä rakentamisen käsitteistöä ja esittelee lyhyesti brändityön vaiheita ja sitä miten se tukee markkinointia ja visuaalista ilmettä. Seuraava vaihe kuvaa Helsingin kaupungin liikuntastrategiaa ja sen toiminta-ajatusta sekä johdattelee liikunta-viraston brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Ilmeen päivittämisprosessi eteni alkukartoituksen ja tavoitteiden määrittelyn kautta varsinaiseen brändi-ilmeen suunnitteluun ja päivittämiseen.
Prosessin yhteydessä teetetystä kyselyistä selvisi, että Helsingin kaupungin liikuntaviraston brändin identiteetti oli kuntalaisille ja liikuntaviraston työntekijöille epätarkka, joten brändi-ilmeen selkeä määrittely ja linjaus olivat tarpeen. Vahva sisäinen ja ulkoinen viestintä, sekä visuaalisuus päivitetyin ilmeineen rakentavat brändiä haluttuun suuntaan. Prosessin kuvaus on jaettu työvaiheittain, jotta brändi-ilmeen päivitysprosessin loogista etenemistä olisi selkeämpää seurata.
Tavoitteena oli liikuntaviraston päivitetyn ilmeen yhdenmukaistaminen kautta koko viraston. Yhtenäisen ilmeen ja vahvan brändin kautta organisaatio painuu kuntalaisten mieleen ja heidät tavoitetaan tehokkaammin kuin aikaisemmin. Liikuntaviraston ilme tunnistetaan ja sitä kautta tarjotut palvelut tavoitetaan sekä visuaalisuus ja muotokieli tekevät kokonaisuudesta yhtenäi-sen.
Tietoperusta selventää brändiajattelun sekä rakentamisen käsitteistöä ja esittelee lyhyesti brändityön vaiheita ja sitä miten se tukee markkinointia ja visuaalista ilmettä. Seuraava vaihe kuvaa Helsingin kaupungin liikuntastrategiaa ja sen toiminta-ajatusta sekä johdattelee liikunta-viraston brändiin ja visuaaliseen ilmeeseen. Ilmeen päivittämisprosessi eteni alkukartoituksen ja tavoitteiden määrittelyn kautta varsinaiseen brändi-ilmeen suunnitteluun ja päivittämiseen.
Prosessin yhteydessä teetetystä kyselyistä selvisi, että Helsingin kaupungin liikuntaviraston brändin identiteetti oli kuntalaisille ja liikuntaviraston työntekijöille epätarkka, joten brändi-ilmeen selkeä määrittely ja linjaus olivat tarpeen. Vahva sisäinen ja ulkoinen viestintä, sekä visuaalisuus päivitetyin ilmeineen rakentavat brändiä haluttuun suuntaan. Prosessin kuvaus on jaettu työvaiheittain, jotta brändi-ilmeen päivitysprosessin loogista etenemistä olisi selkeämpää seurata.