Suomalaisen teollisuuden toimitusketjun hallinta suhteessa kansainvälisten markkinoiden vaatimuksiin
Soitinaho, Sanna; Sosoi, Kristian (2015)
Soitinaho, Sanna
Sosoi, Kristian
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107177
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkitaan suomalaisten teollisuusyritysten toimitusketjun hallintaa ja toiminnan johtamista 2010-luvulla. Työssä selvitetään, millaista kyvykkyyttä yrityksiltä vaaditaan, jotta ne pärjäävät kansainvälisillä markkinoilla. Lisäksi tutustutaan yritysten suorituskyvyn mittaamistapoihin.
Työn käytännön osuus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelututkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat sähkö- ja elektroniikkateollisuus sekä prosessi- ja kemianteollisuus. Valituilla yrityksillä on tuotantoa Suomessa ja toimintaa kansainvälisillä markkinoilla. Käytännössä tutkimus toteutettiin henkilöhaastatteluina. Haastateltujen henkilöiden tai heidän edustamiensa yritysten nimiä ei julkaista. Julkiset perustiedot yrityksistä esitetään tutkimustulosten oikean tulkinnan takia.
Tämä insinöörityö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään toimitusketjun hallintaa ja sen strategioita, sekä tutkimuksessamme ilmenneitä toimitusketjun hallinnan parhaita käytänteitä. Teoriaosuuden lopuksi kerrotaan lyhyesti suorituskyvyn mittaamisesta. Varsinaisessa tutkimusosuudessa käydään läpi tehdyt kymmenen haastattelua. Haastatteluissa käytetyt tutkimuskysymykset voidaan jakaa viiteen kategoriaan: toimitusketjun hallinnan ja tuotannonohjauksen filosofia ja -strategia, markkinoilla vallitseva voittava ominaisuus, markkinatekijät sekä suorituskyvyn mittarit. Tutkimuksen tulokset käsitellään haastattelujen vastauksista koostettuina teollisuudenala- ja tutkimuskysymyskohtaisina yhteenvetoina. Nämä yhteenvedot muodostettiin ohjaavan opettajan kanssa pidetyissä työpajaistunnossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimitusketjun hallinnassa on sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa sekä prosessi- ja kemianteollisuudessa alakohtaisia eroavaisuuksia. Kuitenkin suomalaisissa teollisuusyrityksissä alasta riippumatta korkea laatu on merkittävä kilpailutekijä. Myös tuotteiden saatavuus ja yleinen palvelutaso ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia. Kannattava toiminta perustuu fokusointi- ja erilaistamisstrategioihin. Toiminnanohjaus on vielä pitkälti tuoteohjautuvaa, mutta asiakaslähtöisyyttä pyritään parantamaan koko ajan teollisuudenalakohtaisten erityispiirteiden mukaisesti.
Työn käytännön osuus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastattelututkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat sähkö- ja elektroniikkateollisuus sekä prosessi- ja kemianteollisuus. Valituilla yrityksillä on tuotantoa Suomessa ja toimintaa kansainvälisillä markkinoilla. Käytännössä tutkimus toteutettiin henkilöhaastatteluina. Haastateltujen henkilöiden tai heidän edustamiensa yritysten nimiä ei julkaista. Julkiset perustiedot yrityksistä esitetään tutkimustulosten oikean tulkinnan takia.
Tämä insinöörityö koostuu teoriaosuudesta ja käytännön osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään toimitusketjun hallintaa ja sen strategioita, sekä tutkimuksessamme ilmenneitä toimitusketjun hallinnan parhaita käytänteitä. Teoriaosuuden lopuksi kerrotaan lyhyesti suorituskyvyn mittaamisesta. Varsinaisessa tutkimusosuudessa käydään läpi tehdyt kymmenen haastattelua. Haastatteluissa käytetyt tutkimuskysymykset voidaan jakaa viiteen kategoriaan: toimitusketjun hallinnan ja tuotannonohjauksen filosofia ja -strategia, markkinoilla vallitseva voittava ominaisuus, markkinatekijät sekä suorituskyvyn mittarit. Tutkimuksen tulokset käsitellään haastattelujen vastauksista koostettuina teollisuudenala- ja tutkimuskysymyskohtaisina yhteenvetoina. Nämä yhteenvedot muodostettiin ohjaavan opettajan kanssa pidetyissä työpajaistunnossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että toimitusketjun hallinnassa on sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa sekä prosessi- ja kemianteollisuudessa alakohtaisia eroavaisuuksia. Kuitenkin suomalaisissa teollisuusyrityksissä alasta riippumatta korkea laatu on merkittävä kilpailutekijä. Myös tuotteiden saatavuus ja yleinen palvelutaso ovat erittäin tärkeitä ominaisuuksia. Kannattava toiminta perustuu fokusointi- ja erilaistamisstrategioihin. Toiminnanohjaus on vielä pitkälti tuoteohjautuvaa, mutta asiakaslähtöisyyttä pyritään parantamaan koko ajan teollisuudenalakohtaisten erityispiirteiden mukaisesti.