Yhteistoimintamallin kehittäminen koulun aamu- ja iltapäivätoimintaan Ilmajoella
Peltonen, Anu (2015)
Peltonen, Anu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505107146
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ilmajoen kunnalle aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun henkilöstön välinen moniammatillinen yhteistoimintamalli. Koulun eri ammattiryhmien välistä yhteistoimintaa syventämällä ja toimintamalleja selkeyttämällä tarkoituksena on turvata lapsen saaman palvelun laatu eri toimipisteissä.
Kehittämishanke toteutettiin Engeströmin kehittävän työntutkimuksen ja ekspansiivisen oppimisen näkemyksiä soveltaen syyslukukauden 2014 aikana. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin häiriöpäiväkirjoja ja työskentelyä kehittämisryhmissä. Häiriöpäiväkirjat lähetettiin 75 henkilölle yhteistyön toimivuuden seurantajaksoa varten. Peiliaineisto muodostui 44 palautetusta häiriöpäiväkirjasta. Kuudella koululla pidettyyn kehittämisryhmään osallistui yhteensä 41 henkilöä. Ryhmien työskentelyssä sovellettiin muutospajamenetelmää ja peiliaineiston avulla ideoitiin toimenpiteitä yhteistoiminnan parantamiseksi. Kehittämiseen osallistuivat koulujen johtajat, esiopettajat, 1. ja 2. vuosiluokkien opettajat, aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajat, ravitsemuspalveluiden työntekijät, siivoojat, talonmiehet ja lasten huoltaja edustajat.
Häiriöpäiväkirjojen ja kehittämisryhmien tuottama aineisto analysoitiin Engeströmin toimintajärjestelmän rakennemallin kautta. Tärkeimmiksi tuloksiksi joihin yhteistoimintamallin kautta tulisi vastata, nousivat neljällä koululla kuudesta tilojen yhteiskäyttöön liittyvät tarpeet. Kolmella koululla haluttiin löytää ratkaisuja yhteiseen henkilöstöön ja tiedonkulkuun liittyviin tarpeisiin. Haasteiden ratkaisemiseksi yhteistoimintamalli on rakennettu ammatillista vuoropuhelua tukevaksi. Mallissa on kehitetty olemassa olevia yhteistyön foorumeita kaikkia koululla toimivia eri ammattiryhmiä palvelevaksi. Yhteistoiminnan syventämisen ja arvioinnin työkaluiksi on otettu 1) uusi opetussuunnitelma 2) perusopetuksen laatukriteerit ja 3) joustavan koulupäivän mallin soveltaminen. Yhteistoimintamallia tullaan hyödyntämään Ilmajoen kunnassa aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välisen yhteistyön kehittämisessä. Mallia on mahdollista hyödyntää uuden opetussuunnitelmatyön edellyttämässä koulun ja sidosryhmien yhteistyön kehittämisessä paikallisella tasolla.
Kehittämishanke toteutettiin Engeströmin kehittävän työntutkimuksen ja ekspansiivisen oppimisen näkemyksiä soveltaen syyslukukauden 2014 aikana. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin häiriöpäiväkirjoja ja työskentelyä kehittämisryhmissä. Häiriöpäiväkirjat lähetettiin 75 henkilölle yhteistyön toimivuuden seurantajaksoa varten. Peiliaineisto muodostui 44 palautetusta häiriöpäiväkirjasta. Kuudella koululla pidettyyn kehittämisryhmään osallistui yhteensä 41 henkilöä. Ryhmien työskentelyssä sovellettiin muutospajamenetelmää ja peiliaineiston avulla ideoitiin toimenpiteitä yhteistoiminnan parantamiseksi. Kehittämiseen osallistuivat koulujen johtajat, esiopettajat, 1. ja 2. vuosiluokkien opettajat, aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaajat, ravitsemuspalveluiden työntekijät, siivoojat, talonmiehet ja lasten huoltaja edustajat.
Häiriöpäiväkirjojen ja kehittämisryhmien tuottama aineisto analysoitiin Engeströmin toimintajärjestelmän rakennemallin kautta. Tärkeimmiksi tuloksiksi joihin yhteistoimintamallin kautta tulisi vastata, nousivat neljällä koululla kuudesta tilojen yhteiskäyttöön liittyvät tarpeet. Kolmella koululla haluttiin löytää ratkaisuja yhteiseen henkilöstöön ja tiedonkulkuun liittyviin tarpeisiin. Haasteiden ratkaisemiseksi yhteistoimintamalli on rakennettu ammatillista vuoropuhelua tukevaksi. Mallissa on kehitetty olemassa olevia yhteistyön foorumeita kaikkia koululla toimivia eri ammattiryhmiä palvelevaksi. Yhteistoiminnan syventämisen ja arvioinnin työkaluiksi on otettu 1) uusi opetussuunnitelma 2) perusopetuksen laatukriteerit ja 3) joustavan koulupäivän mallin soveltaminen. Yhteistoimintamallia tullaan hyödyntämään Ilmajoen kunnassa aamu- ja iltapäivätoiminnan ja koulun välisen yhteistyön kehittämisessä. Mallia on mahdollista hyödyntää uuden opetussuunnitelmatyön edellyttämässä koulun ja sidosryhmien yhteistyön kehittämisessä paikallisella tasolla.