Asiakaskokemuksen kehittäminen Oulun Osuuspankissa
Timmerbacka, Juhani (2015)
Timmerbacka, Juhani
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505087064
Tiivistelmä
Asiakaskokemus on opinnäytetyön tilaajan Oulun Osuuspankin strategian yksi keskeisistä teemoista. Tämä opinnäytetyö on jatkoa Oulun Osuuspankin aiemmalle asiakaskokemushankkeelle. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää asiakaskokemuksen nykytila Oulun Osuuspankissa, sekä antaa käytännön ideoita asiakaskokemuksen edelleen kehittämiseen.
Työn tietoperustassa keskeisiä teemoja ovat asiakaskokemus, asiakaskokemuksen muodostuminen, asiakaskokemuksen johtaminen, sekä mittaaminen. Lisäksi kiinnitetään huomio asiakaskokemuksen erityispiirteisiin pankkialalla, keskittymällä eri palvelukanaviin ja kosketuspisteisiin. Pankkialan asiakastyytyväisyyttä ja kokemusta käsitellään Suomen- ja maailmanlaajuisesti, sekä esitellään OP-ryhmän asiakaskokemus hanke.
Tutkimusaineistoina käytettiin vuoden 2014 lopulla toteutettua asiakassuhdetutkimusta, sekä neljää teemahaastattelua Oulun Osuuspankin valikoiduille esimiehille ja asiantuntijoille. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa esitettiin valmiin asiakastutkimuksen keskeiset tulokset, analysoitiin 875 asiakkaan kommentit pankin suosittelusta, käyttäen dokumenttianalyysin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä. Analyysin tuloksista ja tietoperustasta muodostettiin haastatteluteemat. Haastattelut analysoitiin teemoittain ja johtopäätökset esitettiin teemoittain yhdistäen asiakastutkimuksen sekä haastattelujen tulokset.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville asiakaskokemuksen nykytila Oulun Osuuspankissa ja lisäksi annettiin käytännön kehitysehdotuksia toimeksiantajalle asiakaskokemuksen jatkokehitykseen. Tutkimuksen tulokset ovat tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön.
Työn tietoperustassa keskeisiä teemoja ovat asiakaskokemus, asiakaskokemuksen muodostuminen, asiakaskokemuksen johtaminen, sekä mittaaminen. Lisäksi kiinnitetään huomio asiakaskokemuksen erityispiirteisiin pankkialalla, keskittymällä eri palvelukanaviin ja kosketuspisteisiin. Pankkialan asiakastyytyväisyyttä ja kokemusta käsitellään Suomen- ja maailmanlaajuisesti, sekä esitellään OP-ryhmän asiakaskokemus hanke.
Tutkimusaineistoina käytettiin vuoden 2014 lopulla toteutettua asiakassuhdetutkimusta, sekä neljää teemahaastattelua Oulun Osuuspankin valikoiduille esimiehille ja asiantuntijoille. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa esitettiin valmiin asiakastutkimuksen keskeiset tulokset, analysoitiin 875 asiakkaan kommentit pankin suosittelusta, käyttäen dokumenttianalyysin aineistolähtöistä sisältöanalyysiä. Analyysin tuloksista ja tietoperustasta muodostettiin haastatteluteemat. Haastattelut analysoitiin teemoittain ja johtopäätökset esitettiin teemoittain yhdistäen asiakastutkimuksen sekä haastattelujen tulokset.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville asiakaskokemuksen nykytila Oulun Osuuspankissa ja lisäksi annettiin käytännön kehitysehdotuksia toimeksiantajalle asiakaskokemuksen jatkokehitykseen. Tutkimuksen tulokset ovat tarkoitettu vain toimeksiantajan käyttöön.