Asetettujen messutavoitteiden saavuttamiseen vaikuttavat tekijät : Case: Kouvolan Sanomat RAK-2015 -messuilla
Rämä, Sarianna (2015)
Rämä, Sarianna
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086974
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin messuosallistumisen eri ulottuvuuksia, jotka vaikuttivat asetettujen messutavoitteiden saavuttamiseen RAK-2015 -messuilla 27.–28. maaliskuuta 2015. Tarkoituksena oli saada palautetta Kouvolan Sanomien nykyisistä osallistumismenetelmistä sekä tutkia, mitkä toimet saivat messuvierailijan kiinnostuksen näytteilleasettajaa kohtaan heräämään.
Työssä yhdistyi toiminnallisuus ja tutkimuksellisuus. Yhdeksi messuosaston aktiviteetiksi sovitettiin kyselytutkimus, jonka avulla kartoitettiin vastaajien näkemyksiä ja kokemuksia messuosastosta. Osana opinnäytetyötä taitettiin visuaalista oheismateriaalia. Raportointi toteutettiin ongelmanratkaisukeskeisellä menetelmällä.
Näytteilleasettajan messutoiminta arvioitiin tapahtumapäivinä hyvälaatuiseksi. Messuosasto nähtiin tyylikkäänä, kiinnostavana ja houkuttelevana, mutta aavistuksen persoonattomana. Henkilökunnasta ja sen toiminnasta saatiin myönteistä palautetta – henkilökunnan koettiin osoittavan kiinnostusta asiakasta kohtaan sekä olevan helposti lähestyttävä, ulospäinsuuntautunut ja asiantunteva.
Laskennallisesti määriteltyihin tavoitteisiin ei ylletty. Kyselytutkimus ja arvonta saattoivat asettaa näytteilleasettajan toissijaiseksi vierailijoiden silmissä. Osatekijänä voitiin nähdä myös ennakkomarkkinointi: tapahtumamainontaa toteutettiin osittain yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jolloin merkittävä osa messuvieraista oli jo toimeksiantajan asiakas. Ei-myynnilliset tavoitteet taas saavutettiin sitäkin menestyksekkäämmin.
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää ennen kaikkea toimivan kokonaisuuden, joka on joskus sattumien summa – tapahtumamarkkinointi, tapahtuman profiloituminen ja vetovoimaisuus luovat raamit onnistumiselle. Lopputulos sinetöidään omilla ratkaisuilla.
Työssä yhdistyi toiminnallisuus ja tutkimuksellisuus. Yhdeksi messuosaston aktiviteetiksi sovitettiin kyselytutkimus, jonka avulla kartoitettiin vastaajien näkemyksiä ja kokemuksia messuosastosta. Osana opinnäytetyötä taitettiin visuaalista oheismateriaalia. Raportointi toteutettiin ongelmanratkaisukeskeisellä menetelmällä.
Näytteilleasettajan messutoiminta arvioitiin tapahtumapäivinä hyvälaatuiseksi. Messuosasto nähtiin tyylikkäänä, kiinnostavana ja houkuttelevana, mutta aavistuksen persoonattomana. Henkilökunnasta ja sen toiminnasta saatiin myönteistä palautetta – henkilökunnan koettiin osoittavan kiinnostusta asiakasta kohtaan sekä olevan helposti lähestyttävä, ulospäinsuuntautunut ja asiantunteva.
Laskennallisesti määriteltyihin tavoitteisiin ei ylletty. Kyselytutkimus ja arvonta saattoivat asettaa näytteilleasettajan toissijaiseksi vierailijoiden silmissä. Osatekijänä voitiin nähdä myös ennakkomarkkinointi: tapahtumamainontaa toteutettiin osittain yhteistyössä toimeksiantajan kanssa, jolloin merkittävä osa messuvieraista oli jo toimeksiantajan asiakas. Ei-myynnilliset tavoitteet taas saavutettiin sitäkin menestyksekkäämmin.
Tavoitteiden saavuttaminen edellyttää ennen kaikkea toimivan kokonaisuuden, joka on joskus sattumien summa – tapahtumamarkkinointi, tapahtuman profiloituminen ja vetovoimaisuus luovat raamit onnistumiselle. Lopputulos sinetöidään omilla ratkaisuilla.