3D-grafiikka ja matchmoving
Koik, Sven (2015)
Koik, Sven
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505086942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Digitoimisto LumeTech osk., joka tarjoaa erilaisia digitaalisen median palveluita, kuten videoita, 3D-grafiikkaa ja web-sivuja. Työn tavoitteena oli vahvistaa LumeTechin osaamista digitaalisen videon ja 3D-grafiikan yhdistämiseen käytettävän matchmoving-tekniikan saralla, sekä selvittää mikä matchmoving-ohjelmisto sopisi LumeTechille parhaiten. Matchmoving tarkoittaa videossa tapahtuvien kameran liikkeiden jäljennystä 3D-kameraan, jolloin 3D-objekteja voidaan lisätä kuvatun videon sekaan.
Työssä on ensin käsitelty digitaalisen videon sekä 3D-grafiikan tärkeimpiä tekijöitä ja ominaisuuksia matchmovingin näkökulmasta. Seuraavaksi työssä on selvitetty, mitä matchmoving-tuotantoprosessi pitää sisällään. Tämän jälkeen on vertailtu kolmea suosittua matchmovingiin soveltuvaa ohjelmistoa; After Effectsiä, mocha Pro:ta ja Syntheyesia. Vertailu suoritettiin käyttämällä jokaisessa ohjelmistossa samaa lähdemateriaalia. Kun matchmoving-prosessi oli saatu vietyä jokaisella ohjelmistolla läpi, vertailtiin ohjelmistojen välisiä eroja niin prosessin aikana kuin jälkeenkin. Eri ominaisuuksille annettiin arvosana 1 – 5, ja jokaiseen arvosanaan vaikuttivat myös painokertoimet, jotka määräytyivät ominaisuuden tärkeyden mukaan.
Lopputuloksena selvisi, että vaikka After Effectsin ja Syntheyesin työnjälki oli suunnilleen samantasoinen, Syntheyesissa prosessin läpivienti oli kuitenkin huomattavasti helpompaa. Mocha Pro osoittautui osittain epäyhteensopivaksi 3ds Maxin kanssa, jonka ansiosta matchmoving-prosessia ei voitu viedä sillä loppuun.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin onnistuneesti, ja paras mahdollinen ohjelmisto Digitoimisto LumeTechille löytyi niin hinnan kuin toimintojenkin puolesta.
Työssä on ensin käsitelty digitaalisen videon sekä 3D-grafiikan tärkeimpiä tekijöitä ja ominaisuuksia matchmovingin näkökulmasta. Seuraavaksi työssä on selvitetty, mitä matchmoving-tuotantoprosessi pitää sisällään. Tämän jälkeen on vertailtu kolmea suosittua matchmovingiin soveltuvaa ohjelmistoa; After Effectsiä, mocha Pro:ta ja Syntheyesia. Vertailu suoritettiin käyttämällä jokaisessa ohjelmistossa samaa lähdemateriaalia. Kun matchmoving-prosessi oli saatu vietyä jokaisella ohjelmistolla läpi, vertailtiin ohjelmistojen välisiä eroja niin prosessin aikana kuin jälkeenkin. Eri ominaisuuksille annettiin arvosana 1 – 5, ja jokaiseen arvosanaan vaikuttivat myös painokertoimet, jotka määräytyivät ominaisuuden tärkeyden mukaan.
Lopputuloksena selvisi, että vaikka After Effectsin ja Syntheyesin työnjälki oli suunnilleen samantasoinen, Syntheyesissa prosessin läpivienti oli kuitenkin huomattavasti helpompaa. Mocha Pro osoittautui osittain epäyhteensopivaksi 3ds Maxin kanssa, jonka ansiosta matchmoving-prosessia ei voitu viedä sillä loppuun.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästiin onnistuneesti, ja paras mahdollinen ohjelmisto Digitoimisto LumeTechille löytyi niin hinnan kuin toimintojenkin puolesta.